ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Губар, Світлана Юріївна | |
dc.date.accessioned | 2021-03-29T13:27:10Z | |
dc.date.available | 2021-03-29T13:27:10Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Губар С. Ю. Особливості розуміння геометричного матеріалу учнями з порушеннями слуху початкових класів / С. Ю. Губар // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. – Випуск 39. – C. 40-47. – DOI 10.31392/NPU-nc.series 19.2020.39.06 | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/33600 | |
dc.description.abstract | Готуючи учнів до практичної діяльності, школа має озброїти дітей з порушеннями слуху не лише поняттям про число та встановлювати кількісні співвідношення, а й розвивати геометричні уявлення, які є засобом розвитку просторової уяви учнів і виховання логічного мислення. Експериментально доведено, що в дітей із слуховою депривацією формування первісних геометричних понять ускладнюється через обмеження їхнього загального досвіду та недорозвинення мовлення. У нашому дослідженні розроблено підходи до визначення рівня володіння геометричним матеріалом учнями з порушеннями слуху початкових класів. | ua |
dc.description.abstract | Готовя учащихся к практической деятельности, школа должна вооружить детей с нарушениями слуха не только понятием о числе и устанавливать количественные соотношения, но и развивать геометрические представления, которые являются средством развития пространственного воображения учащихся и воспитания логического мышления. Экспериментально доказано, что у детей со слуховой депривацией формирование первоначальных геометрических понятий осложняется из-за ограничения их общего опыта и недоразвития речи. В нашем исследовании разработаны подходы к определению уровня владения геометрическим материалом учащимися с нарушениями слуха начальных классов. | ua |
dc.description.abstract | In preparing students for practical activities, the school should equip children with hearing impairments not only with the concept of number and establish quantitative relationships, but also to develop geometric representations, which are a means of developing students' spatialimagination and education of logical thinking. It has been experimentally proventhatin children with hearing impairments the formation of primitive geometric concepts is complicated by the limitation of their general experience and under development of speech. In our study, we developed approaches determining the level of mastery of geometric material by students with hearing impairments in primary school. Mastering the skills of orientation in time and space, knowledge of the properties of geometric shapes will allow students to solve further life-practical problems. However, mastering geometric material causes great difficulties for students with hearing impairments. The purpose of our article was to study the understanding of geometric material by students with hearing impairments in primary school in a special correctional training. Peculiarities of understanding geometric material by students with hearing impairments will allow to really design the educational process of mastering mathematical material taking into account the compensatory-correctional component. The study showed that children with hearing impairments who completed all the proposed tasks in full were not identified. Fourth-grade students with hearing impairments have geometric knowledge, skills and abilities at intermediate and low levels. We believe that the development of interesting types of work related to the study of geometric material by students with hearing impairments in primary school will help them develop mathematical abilities. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | розуміння | ua |
dc.subject | геометричні поняття | ua |
dc.subject | діти з порушеннями слуху | ua |
dc.subject | просторова уява | ua |
dc.subject | рівень володіння | ua |
dc.subject | понимание | ua |
dc.subject | геометрические понятия | ua |
dc.subject | дети с нарушением слуха | ua |
dc.subject | пространственное воображение | ua |
dc.subject | уровень владения | ua |
dc.subject | understanding | ua |
dc.subject | geometric concepts | ua |
dc.subject | children with hearing impairments | ua |
dc.subject | spatialimagination | ua |
dc.subject | level of mastery | ua |
dc.subject.classification | 376.3.091.212-056.263 | ua |
dc.title | Особливості розуміння геометричного матеріалу учнями з порушеннями слуху початкових класів | ua |
dc.title.alternative | Особенности понимания геометрического материала учащимися с нарушениями слуха начальных классов | ua |
dc.title.alternative | Features of understanding of geometric material by students with hearing impairments in pr imary grades | ua |
dc.type | Article | ua |