У статті зроблено теоретико-методологічний аналіз підготовки фахівця, корекційного педагога, до роботи
у формах інклюзивного навчання. Автор представила зміст нормативних документів, що регламентують
особливості впровадження інклюзивного навчання у систему освіти в Україні; визначила пріоритетні напрями
становлення фахівця з інклюзивної освіти на основі його педагогічного статусу асистента вихователя в закладі
дошкільної освіти. За результатами практичного досвіду автора статті, зазначено, що незважаючи на безліч
правових і адміністративних документів, які проголошують необхідність спеціальної підготовки педагогів у галузі
дошкільної освіти, корекційних педагогів не навчають вмінням та навичкам надавати консультації, створювати
індивідуальні навчальні програми, проводити корекційну роботу з дітьми дошкільного віку з особливими освітніми
потребами, здійснювати супервізію (підтримуючі психолого-педагогічні дії) для працівників закладу дошкільної
освіти, створювати умови для подолання системних тривог у батьків і родичів через організацію
психотерапевтичних практик. Автор зазначає, що формування компетентностей студентів, які включають
інклюзивні знання, вміння та навичка, саме в умовах спільного навчання та виховання дітей дошкільного віку
потребує структурних та змістових змін у навчальних планах, робочих програмах.
Розкрито невідповідність зазначених у офіційних документах, які формують інклюзивну освітню політику,
щодо цілей, організації, змісту підготовки фахівців з інклюзії і реального стану їх педагогічної праці в закладах
дошкільної освіти.
В статье проведен теоретико-методологический анализ подготовки специалиста, коррекционного
педагога, к работе в инклюзивном образовании. Автор представила содержание нормативных документов,
регламентирующих особенности внедрения инклюзивной формы в систему образования в Украине; определила
приоритетные направления становления специалиста по инклюзивному образованию.
Автор отмечает, что формирование компетенций студентов, которые включают инклюзивные знания,
умения и навыки нуждается в структурных и содержательных изменений в учебных планах.
Теоретически доказана необходимость коррекционно-педагогического сопровождения детей
дошкольного возраста и их родителей, руководствуясь исследованиями украинских ученых В. Бондаря,
Миронов, В.Синьова, К.А. Островской, Н.Пахомовой, И.Кузавы, Д.И.Шульженко и других.
Раскрыто несоответствие указанных в официальных документах, формирующих инклюзивное
образовательную политику, относительно целей, организации, содержания подготовки специалистов по
инклюзии и реального состояния их педагогического труда в учреждениях дошкольного образования.
The article deals with a theoretical and methodological analysis of the preparation for the work in an inclusive
form of education of a correctional teacher. The author presented the content of normative documents, which are
regulating the peculiarities of the introduction of inclusive forms in the education system in Ukraine; identified priority
areas for becoming a specialist in inclusive education based on his pedagogical status as an assistant teacher in
preschool education. As a result of the practical experience of the author of this article, it is noted that correctional
teachers are not taught for special skills of providing counseling services, create individual programs, conduct
correctional work with preschool children with special educational needs despite declaring those skills in many
administrative documents. This training can take place at special courses, special seminars, lectures, and practical
classes of the discipline "Special Psychology” and "Psychocorrection".
The necessity of correctional and pedagogical (psychological, speech therapy, rehabilitation) support of
preschool children and their parents is theoretically proved, guided by the researches of Ukrainian scientists V. Bondar,
S. Myronova, V. Synyova, K. O. Ostrovska, N. Pakhomova, I. Kuzava, D. I Shulzhenko, and others. The issue of training
a high-quality specialist requires not only special knowledge about the peculiarities of disorders in children, the
complexities of dysontogenesis but also the ability to psychologically support the child, be able to explain to educators
the importance of correctional aspect in raising a child. The discrepancy of the mentioned official documents (which form an inclusive educational policy, regarding the
goals, organization, content of training of specialists in inclusion) and the real state of their pedagogical work in
preschool institutions is revealed.