Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Концептуальні підходи до підготовки вчителя і наукова школа О. Г. Мороза

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Монь, А. О.
dc.date.accessioned 2021-03-22T13:08:45Z
dc.date.available 2021-03-22T13:08:45Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Монь, А. О. Концептуальні підходи до підготовки вчителя і наукова школа О. Г. Мороза / А. О. Монь // Історико-педагогічні студії : науковий часопис / гол. ред. Н. М. Дем’яненко. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. - Вип. 9-10 : IV Всеукраїнські Морозівські педагогічні читання. – С. 114-121. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/33442
dc.description.abstract У статті обґрунтовано науково-педагогічну концепцію О. Г. Мороза, суть якої полягає у неперервності педагогічної освіти та відповідної її етапізації. Узагальнено творчі напрацювання О. Г. Мороза щодо особливостей психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів. Окреслено характерні риси наукової школи академіка НАПН України Олексія Григоровича Мороза. ua
dc.description.abstract В статье обоснована научно-педагогическую концепцию О. Г. Мороза, суть которой заключается в непрерывности педагогического образования и соответствующей ее этапизации. Обобщено творческие наработки О. Г. Мороза относительно особенностей психолого-педагогической подготовки будущих педагогов. Определены характерные черты научной школы академика АПН Украины Алексея Григорьевича Мороза. ua
dc.description.abstract The paper deals with the concept of continuing teacher education in the lifelong learning context. It highlights the author’s system of O. H. Moroz, a member of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, who examined the relation between the effectiveness of first-year student adaptation and motivation for learning and self-improvement; between novice teacher’s professional adaptation and the desire for continuing education and self-development. The paper describes the scientific and pedagogical conception of O. H. Moroz, the essence of which lies in the continuing teacher education and its corresponding stages: 1) adaptation of first-year students to study process at university; 2) professional (in particular psychological and pedagogical) training of future teachers in higher school (content, organization) 3) professional adaptation of novice teacher as a main stage in a system of professional training (essence, functions, structure of professional adaptation and ways of managing it); 4) lifelong learning and professional self-improvement. The features of psycho-pedagogical training of future teachers in the heritage O. Moroz are generalized. Content of psycho-pedagogical training: scientific basis of student learning, pedagogy, history of pedagogy, didactics, methods of educational work, general psychology, pedagogical psychology, basic steps to pedagogical mastery, certain techniques (teacher training/ BA); pedagogy of higher school, psychology of higher school, foundations of professionalism and pedagogical mastery of a higher school teacher, methodology and methods of scientific and pedagogical research, organization of educational process management at the university, economics of education (training higher school teacher/ master, postgraduate). The characteristic features of the scientific school of O.H.Moroz are defined as well. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject неперервна педагогічна освіта ua
dc.subject самостійна робота ua
dc.subject психолого-педагогічна підготовка вчителя ua
dc.subject професійна адаптація молодого вчителя ua
dc.subject управління професійною адаптацією молодих учителів ua
dc.subject самоосвіта ua
dc.subject професіоналізм ua
dc.subject наукова школа ua
dc.subject непрерывное педагогическое образование ua
dc.subject самостоятельная работа ua
dc.subject психолого-педагогическая подготовка учителя ua
dc.subject профессиональная адаптация молодого учителя ua
dc.subject управление профессиональной адаптацией молодых учителей ua
dc.subject самообразование ua
dc.subject профессионализм ua
dc.subject научная школа ua
dc.subject continuing teacher education ua
dc.subject lifelong learning ua
dc.subject novice teacher’s professional adaptation ua
dc.subject management of professional adaptation of novice teachers ua
dc.subject self-education and professional development ua
dc.subject scientific school ua
dc.subject.classification 378 ua
dc.title Концептуальні підходи до підготовки вчителя і наукова школа О. Г. Мороза ua
dc.title.alternative Концептуальные подходы к подготовке учителя и научная школа А. Г. Мороза ua
dc.title.alternative Conceptual approaches to the teachers’ training and scientific school of O. H. Moroz ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу