ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Монь, А. О. | |
dc.date.accessioned | 2021-03-22T13:08:45Z | |
dc.date.available | 2021-03-22T13:08:45Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Монь, А. О. Концептуальні підходи до підготовки вчителя і наукова школа О. Г. Мороза / А. О. Монь // Історико-педагогічні студії : науковий часопис / гол. ред. Н. М. Дем’яненко. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. - Вип. 9-10 : IV Всеукраїнські Морозівські педагогічні читання. – С. 114-121. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/33442 | |
dc.description.abstract | У статті обґрунтовано науково-педагогічну концепцію О. Г. Мороза, суть якої полягає у неперервності педагогічної освіти та відповідної її етапізації. Узагальнено творчі напрацювання О. Г. Мороза щодо особливостей психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів. Окреслено характерні риси наукової школи академіка НАПН України Олексія Григоровича Мороза. | ua |
dc.description.abstract | В статье обоснована научно-педагогическую концепцию О. Г. Мороза, суть которой заключается в непрерывности педагогического образования и соответствующей ее этапизации. Обобщено творческие наработки О. Г. Мороза относительно особенностей психолого-педагогической подготовки будущих педагогов. Определены характерные черты научной школы академика АПН Украины Алексея Григорьевича Мороза. | ua |
dc.description.abstract | The paper deals with the concept of continuing teacher education in the lifelong learning context. It highlights the author’s system of O. H. Moroz, a member of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, who examined the relation between the effectiveness of first-year student adaptation and motivation for learning and self-improvement; between novice teacher’s professional adaptation and the desire for continuing education and self-development. The paper describes the scientific and pedagogical conception of O. H. Moroz, the essence of which lies in the continuing teacher education and its corresponding stages: 1) adaptation of first-year students to study process at university; 2) professional (in particular psychological and pedagogical) training of future teachers in higher school (content, organization) 3) professional adaptation of novice teacher as a main stage in a system of professional training (essence, functions, structure of professional adaptation and ways of managing it); 4) lifelong learning and professional self-improvement. The features of psycho-pedagogical training of future teachers in the heritage O. Moroz are generalized. Content of psycho-pedagogical training: scientific basis of student learning, pedagogy, history of pedagogy, didactics, methods of educational work, general psychology, pedagogical psychology, basic steps to pedagogical mastery, certain techniques (teacher training/ BA); pedagogy of higher school, psychology of higher school, foundations of professionalism and pedagogical mastery of a higher school teacher, methodology and methods of scientific and pedagogical research, organization of educational process management at the university, economics of education (training higher school teacher/ master, postgraduate). The characteristic features of the scientific school of O.H.Moroz are defined as well. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | НПУ імені М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | неперервна педагогічна освіта | ua |
dc.subject | самостійна робота | ua |
dc.subject | психолого-педагогічна підготовка вчителя | ua |
dc.subject | професійна адаптація молодого вчителя | ua |
dc.subject | управління професійною адаптацією молодих учителів | ua |
dc.subject | самоосвіта | ua |
dc.subject | професіоналізм | ua |
dc.subject | наукова школа | ua |
dc.subject | непрерывное педагогическое образование | ua |
dc.subject | самостоятельная работа | ua |
dc.subject | психолого-педагогическая подготовка учителя | ua |
dc.subject | профессиональная адаптация молодого учителя | ua |
dc.subject | управление профессиональной адаптацией молодых учителей | ua |
dc.subject | самообразование | ua |
dc.subject | профессионализм | ua |
dc.subject | научная школа | ua |
dc.subject | continuing teacher education | ua |
dc.subject | lifelong learning | ua |
dc.subject | novice teacher’s professional adaptation | ua |
dc.subject | management of professional adaptation of novice teachers | ua |
dc.subject | self-education and professional development | ua |
dc.subject | scientific school | ua |
dc.subject.classification | 378 | ua |
dc.title | Концептуальні підходи до підготовки вчителя і наукова школа О. Г. Мороза | ua |
dc.title.alternative | Концептуальные подходы к подготовке учителя и научная школа А. Г. Мороза | ua |
dc.title.alternative | Conceptual approaches to the teachers’ training and scientific school of O. H. Moroz | ua |
dc.type | Article | ua |