Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Slipchyshyn, Lidiia
dc.date.accessioned 2021-03-18T14:48:36Z
dc.date.available 2021-03-18T14:48:36Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Slipchyshyn L. The phenomenon of the yavoriv art school in the history of art vocational education / L. Slipchyshyn // The XXI century education: realities, challenges, development trends: collective monograph = Освіта ХХІ століття: реалії, виклики, тенденції розвитку / Ed.: prof. Hanna Tsvietkova. - Hameln : InterGING, 2020. - Р. 52-65. ua
dc.identifier.isbn 978-3-946407-09-6
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/33420
dc.description.abstract The study in the historical context characterizes the preconditions for the emergence of the Yavoriv Art School as an artistic phenomenon. It is shown that in the Yavoriv region over the centuries a kind of folk art was formed, the most famous creation of which were wooden toys and chests. The popularity of regional folk art products has actualized the creation of organized vocational training in the vocational education institution, the traditions of which are now continued by the Art Vocational School named after Y. P. Stanko. For a long time, it remained a unique educational institution that trained carpenters and carvers in demand within the state. The model of ethno-artistic tradition functioning is considered on the example of Yavoriv Art school. The essence of institution’s innovative activity aimed at updating ethno-artistic traditions in new conditions and the need for a comprehensive approach to solving the problem are substantiated. The main directions in which the potential of ethno-traditions of Yavoriv region can be realized are outlined. ua
dc.description.abstract У дослідженні в історичному контексті cхарактеризовано передумови виникнення Яворівської художньої школи як мистецького явища. Показано, що на Яворівщині впродовж віків сформувалось своєрідне народне мистецтво, найбільш відомим творінням якого були дерев’яні іграшки та скрині. Популярність виробів регіонального народного мистецтва актуалізувала створення організованої професійної підготовки в закладі професійно-технічної освіти, традиції якого нині продовжує Художнє професійно-технічне училище імені Й. П. Станька. Протягом тривалого часу вона залишалась унікальним освітнім закладом, який готував столярів і різьбярів, затребуваних в межах держави. На прикладі Яворівської художньої школи розглянуто модель функціонування етномистецької традиції. Обґрунтовано сутність інноваційної діяльності закладу, спрямованої на оновлення етномистецьких традицій в нових умовах, та необхідність комплексного підходу до вирішення проблеми. Окреслено основні напрями, в яких може реалізуватися потенціал етнотрадицій Яворівшини. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher InterGING ua
dc.subject artistic phenomenon ua
dc.subject model of ethnotradition ua
dc.subject traditional folk arts and crafts ua
dc.subject vocational education ua
dc.subject Yavoriv region ua
dc.subject мистецьке явище ua
dc.subject модель етнотрадиції ua
dc.subject традиційні народні художні ремесла і промисли ua
dc.subject професійно-технічна освіта ua
dc.subject Яворівщина ua
dc.subject.classification 377.36:745,05:332.1 ua
dc.title The phenomenon of the Yavoriv art school in the history of art vocational education ua
dc.title.alternative Феномен Яворівської художньої школи в історії художньої професійно-технічної освіти ua
dc.type Book chapter ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу