Статтю присвячено питанням навчання професійно спрямованого дизайну продукції в закладах професійної (професійно-технічної) освіти. Проаналізовано вплив технологічних можливостей сучасного виробництва на вимоги до техніко-технологічної культури робітників. Звернено увагу на те, що у багатьох галузях виробництва робітники включені у виробничі процеси, де використовуються адитивні технології. Одним із наслідків впровадження інновацій є зміна підходів до формоутворення виробів. Воно стає технологічним, що актуалізує інтерес до зв’язку технічної та технологічної сторін виробництва з принципами формотворення. Новою проблемою промислового дизайну стає усвідомлення естетичних можливостей сучасних технологій. Доведено,
що праця робітника в професійному середовищі в умовах оновлення асортименту і номенклатури виробів потребує удосконалення його техніко-технологічної культури, розуміння механізму впливу різних чинників на композицію, архітектуру і зовнішній вигляд продукції, з якою він працює. Обґрунтовано необхідність повноцінного включення професійно-технічної освіти до неперервної дизайн-освіти з орієнтацією на різні професійні середовища У цьому контексті запропоновано упровадження в освітній процес закладів професійної (професійно-технічної) освіти різних профілів дисципліни «Дизайн продукції», у якій інтегрується зміст професійно орієнтованої техніко-технологічної компетентності. Зміст дисципліни орієнтує на розуміння рушійних сил розробки нових виробів, показує комбінований вплив ергономічних, економічних та екологічних вимог.
The article is devoted to the issues of training of professionally directed product design in professional (vocational) education institutions. The influence of modern production technological capabilities on the requirements to the technical and technological culture of workers is analyzed. It is shown that transformations in production explain three concepts of the phenomenon of technology, which differ in the degree of their autonomy. Technological capabilities of modern production changes the traditional view of production.
Attention is drawn to the fact that, in many industries, workers are involved in manufacturing processes which use additive technologies. Thanks to innovations, the production is characterized by the transition to low-stage processes, reduction of production waste, flexibility, increase of resource saving and degree of automation, shortening product life cycle. One of the consequences of innovations is the change in approaches to product design. It becomes technological, which actualizes interest to the connection of the technical and technological sides of production with the principles of molding, to the processes of
designing, prototyping and layout. A new challenge for industrial design is the awareness of the aesthetic possibilities of modern technologies. It is proved that the work of workers in the professional environment in terms of updating the range and nomenclature of products, requires improvement of their technical and technological culture, understanding of the mechanism of various factors influence on the composition, architecture and exterior of the products with which they works. They must understand the nature and source of
the continuous production of a particular type of product. The need to familiarize future workers with the design and creative side of the industry product manufacturing is established. The necessity to fully integrate vocational education into continuous design education with a focus on different professional
environments is substantiated. In this context, it is proposed to introduce into the educational process of professional (vocational) education institutions different profiles of the discipline “Product Design”, in which the content of professionally oriented technical and technological competence is integrated. The discipline’s content focuses on understanding the driving forces of the new products development, shows the combined influence of ergonomic, economic and environmental requirements. Knowledge about the concept of product design, its general characteristics, architecture and directions of improvement allow
to approach consciously to the creative component of the profession and the need to reduce production costs. At a higher quality level, the future worker is aware of the role of standardization, unification and minimization of product complexity.
Статья посвящена вопросам обучения профессионально направленному дизайну продукции в учреждениях профессионального (профессионально-технического) образования. Проанализировано влияние технологических возможностей современного производства на требования к технико-технологической культуре рабочих. Обращено внимание на то, что во многих отраслях производства рабочие включены в производственные процессы, где используются аддитивные технологии. Одним из последствий внедрения инноваций является изменение подходов к формообразованию изделий. Оно становится технологическим, актуализирует интерес к связи технической и технологической сторон производства с принципами формообразования. Новой проблемой промышленного дизайна становится осознание эстетических возможностей современных технологий. Доказано, что труд рабочего в профессиональной среде в условиях обновления ассортимента и номенклатуры изделий требует усовершенствования его технико-технологической культуры, понимания механизма влияния различных факторов на композицию, архитектуру и внешний вид продукции, с которой он работает. Обоснована необходимость
полноценного включения профессионально-технического образования в непрерывное дизайн-образование с ориентацией на различные профессиональные среды. В этом контексте предложено внедрение в образовательный процесс учреждений профессионального (профессионально-технического) образования разных профилей дисциплины «Дизайн продукции», в которой интегрируется содержание профессионально ориентированной технико-технологической компетентности. Содержание дисциплины ориентирует на понимание движущих сил разработки новых изделий, показывает комбинированное воздействие эргономических, экономических и экологических требований.