Мета наукового пошуку полягала в експериментальному обґрунтуванні ефективності застосування спеціалізованих рухливих ігор для оптимізації рухової активності молодших школярів. Проведене дослідження показало, що використання спеціалізованих рухливих ігор під час фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку, зміст яких відповідає віковим особливостям та інтересам молодших школярів, дозволяє компенсувати дефіцит рухової активності дітей Позитивна динаміка показників рухової активності учнів 9–10 років показала, що рухливі ігри є дієвим засобом покращення рухової активності учнів початкової школи.
Цель научного поиска заключалась в экспериментальном обосновании эффективности применения специализированных подвижных игр для оптимизации двигательной активности младших школьников.
Проведенное исследование показало, что использование специализированных подвижных игр во время физического воспитания детей младшего школьного возраста, содержание которых соответствует возрастным особенностям и интересам младших школьников, позволяет компенсировать дефицит двигательной активности детей. Положительная динамика показателей двигательной активности учащихся 9–10 лет показала, что подвижные игры являются действенным средством улучшения двигательной активности учащихся начальной школы.
The purpose of the scientific search was to experimentally substantiate the effectiveness of the use of specialized outdoor games to optimize the physical activity of younger pupils. The study involved 18 pupils in grades 9–10. The main results of the study were the determination of the actual state of physical activity of the surveyed pupils, experimental verification of the effectiveness of the use of specialized outdoor games to optimize the physical activity of elementary school pupils; significant improvement in the results in the indicators of physical activity of the subjects. Particular emphasis is placed on the use of specialized outdoor games and relays during the organization of intermittent breaks and sports hours, as they increase the workload, significantly contribute to the elimination of motor deficits in younger pupils. For the formation and development of game thinking actively used a wide range of tools, including mobile games aimed at developing the speed of complex reaction, orientation, ability to interact with partners. Particular attention is paid to the careful selection of games and relay races, their content is carefully considered. The results of physical readiness and physical activity examinations of 9–10 year old pupils revealed a correlation between the level of daily physical activity and physical readiness of the pupils and allow to state that these indicators are mainly at the average and below the average level, which makes the use of specialized outdoor games in the physical upbringing of younger pupils. The conducted research has shown that the use of specialized outdoor games in the physical education of young school children, the content of which corresponds to the age characteristics and interests of younger pupils, allows to compensate for the lack of physical activity of children; the positive dynamics of 9–10 year olds’ performance showed that outdoor games are an effective way of improving the physical activity of elementary school pupils.