У роботі представлено огляд, що присвячений впливу плавання на формування здоров'я дітей. Визначені вагомі потенційні можливості організму дитини при перебуванні у воді, які поєднують в собі можливість гармонійного розвитку, виражену оздоровчу спрямованість і емоційну привабливість водного середовища. Плавання входить у програму фізичного виховання дітей як один із найважливіших засобів фізичного розвитку. Наведені приклади з історії про цілющі властивості води та докази сучасних вчених щодо її використання у фізіотерапії та лікуванні багатьох захворювань. Представлено вплив фізичних вправ у воді на вдосконалення функції різних систем та органів з урахуванням анатомо-фізіологічних особливостей дітей. Так, наприклад, у них тренуються серцево-судинна і дихальна системи, зростає життєва ємність легень, гнучкість і м'язова сила, підвищується витривалість, знижується збудливість і дратівливість, поліпшується сон та апетит. У статті також розглядається проблема навчання плаванню дітей з обмеженими можливостями.
В работе представлен обзор, посвященный влиянию плавания на формирование здоровья детей. Определены весомые потенциальные возможности организма ребенка пребывания в воде, которые совмещают в себе возможность гармоничного развития, выраженную оздоровительную направленность и эмоциональную привлекательность водной среды. Плавание входит в программу физического воспитания детей как одно из важнейших средств физического развития. Приведены примеры из истории по поводу целебных свойств воды и доказательства современных ученых по поводу её использования в физиотерапии и лечении многих заболеваний. Представлено влияние физических упражнений в воде на совершенствование функций различных систем и органов с учетом анатомо-физиологических особенностей детей. У них тренируются сердечно-сосудистая и дыхательная системы, растет жизненная емкость легких, гибкость и мышечная сила, повышается выносливость, снижается возбудимость и раздражительность, улучшается сон и аппетит. В статье также рассматривается проблема обучения плаванию детей с ограниченными возможностями.
In work is submitted the review devoted to the swimming’s influence on formation of children’s health. There are few powerful potential opportunities of a child’s organism by staying in water which are defined, such as a possibility of harmonious development, the expressed orientation to the improving and emotional appeal to the water. Being one of the most important means of physical development, swimming is included into the program of children’s physical training. Examples are given as well as from the history of healing properties of water, as from the evidence of modern scientists using it in physiotherapy and treatment of many diseases. There is presented the influence of physical exercises in water on improvement of function of various systems and organs taking into account anatomical and physiological features of children. Such excercises train cardiovascular and respiratory systems, increase life capacity of lungs, flexibility and muscle strength, increase endurance, reduce excitability and irritability, improve sleeping and appetite. The article deals with the problem of learning how to swim by children with disabilities. Timely assessment of the state of health of children and functional capabilities of the body facilitates the preparation and implementation of individual and group preventive programs, including wellness swimming. Swimming activities create conditions for the restoration of motor functions after injuries and prevent their negative consequences. Swimming increase the resistance of the child 's body to the influence of temperature fluctuations, is a prevention of cold. Positive influence of occupations in water is observed in physical deviations: disorders of posture, hearing, scoliosis, diseases of respiratory, cardiovascular systems, lesions of musculoskeletal system, deviations in mental development, consequences of diseases and lesions after injuries and amputations.