У статті розглядається технологія модульного навчання і тестування з баскетболу студентів закладів вищої освіти з різним рівнем фізичної і технічної підготовленості. Аналізуючи дидактичні можливості блочно-модульного навчання студентів-баскетболістів доведено, що застосування особистісно-орієнтованого підходу в підготовці студентської молоді може бути визнано найбільш ефективним, оскільки створюються умови для більш результативного освоєння навчального матеріалу за рахунок покрокового вивчення автономних за змістом модулів. Модульний курс навчання має гнучку структуру і дозволяє послідовно розвивати компоненти фізичної та технічної підготовленості як для початківців-баскетболістів, так і для тих, хто закінчив спортивну школу.
В статье рассматривается технология модульного обучения и тестирования по баскетболу студентов высших учебных заведений с разным уровнем физической и технической подготовленности. Анализируя дидактические возможности блочно-модульного обучения студентов-баскетболистов доказано, что применение личностно-ориентированного подхода в подготовке студенческой молодежи может быть признано наиболее эффективным, поскольку создаются условия для более результативного освоения учебного материала за счет пошагового изучения автономных по содержанию модулей. Модульный курс обучения имеет гибкую структуру и позволяет последовательно развивать компоненты физической и технической подготовленности как для начинающих баскетболистов, так и для тех, кто закончил спортивную школу.
The article deals with the technology of modular training and testing for basketball students of higher education institutions with different levels of physical and technical preparedness. The modern state of teaching physical education in higher education is highlighted, where the tests and tests, not the student himself, his preferences and interests, remain the focus of the departments of physical education of higher education institutions. The value of basketball in the physical education system of students as a comprehensive means of physical development, promotion of health, formation of vital skills and skills of those involved is characterized. The basic principles of modular learning technology are substantiated, such as: multilevel, combination of different types of exercises and mobility of modules. The complex of exercises and blocks-modules for basketball students with different level of physical and technical preparedness is developed. Student learning and testing were divided into three levels of difficulty by module block. Analyzing the didactic possibilities of block-module training of basketball students, it is proved that the use of a personality-oriented approach in the preparation of student youth can be considered the most effective, since it creates the conditions for more effective mastering of educational material through step-by-step learning of autonomous modules. The modular training course has a flexible structure and allows you to consistently develop the components of physical and technical fitness for beginner basketball players and those who have graduated from sports school.