У статті аналізується сучасний стан та основні напрямки формування здорового способу життя студентів ВНЗ у процесі фізичного виховання. Встановлено, що ефективність фізичного виховання та формування здорового способу життя студентів у вузах обумовлена різними факторами. В залежності від конкретних умов на перший план висуваються питання зміцнення матеріально-технічної бази для фізкультурно-спортивних занять студентів, підвищення рівня фінансового забезпечення, покращення науково-методичного рівня викладачів кафедр фізичного виховання і т. д. Відзначено, що реалізація вказаних напрямків необхідна в рамках кожної вузівської дисципліни, в тому числі і у фізичному вихованні. Нині існуюча комплексна програма з фізичного виховання для вищих навчальних закладів, будучи достатньо гнучкою, надає кафедрам варіантні можливості втілення закладених в ній ідей, але в той же час має і ряд невідповідностей. Особливо чітко вони проявляються в системі «цілі-результати». Наголошено, що фізичне виховання і здоровий спосіб життя є одними з найважливіших компонентів формування активних громадян незалежної України під час їх навчання.
В статье анализируется современное состояние и основные направления формирования здорового образа жизни студентов ВУЗ в процессе физического воспитания. Установлено, что эффективность физического воспитания и формирования здорового образа жизни студентов в вузах обусловлена разными факторами. В зависимости от конкретных условий на первый план выдвигаются вопросы укрепления материально-технической базы для физкультурно-спортивных занятий студентов, повышения уровня финансового обеспечения, улучшения, научно методического уровня преподавателей кафедры физического воспитания и так далее. Отмечено, что реализация указанных направлений необходима в рамках каждой вузовской дисциплины, в том числе и в физическом воспитании. В настоящее время существующая комплексная программа по физическому воспитанию для высших учебных заведений, будучи достаточно гибкой, предоставляет кафедрам вариантную возможность воплощения заложенных в ней идей, но в то же время имеет и ряд несоответствий. Особенно четко они проявляются в системе «цели-результаты». Физическое воспитание и здоровый образ жизни является одними из важнейших компонентов формирования активных граждан независимой Украины во время их учебы.
In the article the modern state and basic directions of forming of healthy way of life of students of педвуза is analysed in the process of physical education. It is set that efficiency of physical education and forming of healthy way of life of students in the pedagogical institutes of higher is conditioned different factors. Depending on concrete terms on the first plans the questions of strengthening of material and technical base are pulled out for athletic-sporting employments of students, increase of level of the financial providing, improvement, scientifically methodical level of teachers of department of physical education et cetera. Realization of the indicated directions is needed within the framework of every institute of higher discipline, including in physical education. Studies of the physical condition of student youth indicate that a significant number of students (more than 40%) and female students (73%) practically do not exercise in their leisure time. Physical education causes bad mood, depression in 70% of students and 47% of female students. Fatigue, fervor, irritation were noted after 72% of students and 82% of students. Along with this, 20% of the surveyed are overweight, 50%) deviations in the development of musculoskeletal system. About 60% of entrants entering the first year of higher education have extremely low physical fitness.
The evidence of increasing demands for health, physical development and preparedness of student youth is the constant increase in the amount of information, the increase in the load of psychological influence. In the absence of student time, an increasing role is played by the optimization of learning loads and the means used to achieve this goal. In this particular case, the method of testing and assessment of physical fitness, created in the past decades, from the discipline of physical education, is narrow-minded and does not fully perform its functions. Presently existent complex program from physical education for higher educational establishments, being flexible enough, gives a department variant possibility of embodiment of the idea stopped up in it, but at the same time has a row of disparities. Especially expressly they show up in the system «purpose-results». The offered control norms on physical preparedness are actually the unique criterion of quality of educational process, give the impression of the simplified approach to this problem. Physical education and healthy way of life is one of major components of forming of active citizens of independent Ukraine during their studies.