У статті визначено роль фізичної та рухової активності, що є важливою умовою збереження здоров'я і фундаментальним чинником формування здорового способу життя, особливо в дитячому, підлітковому віці. Викладено результати дослідження мотивів, потреб, інтересів до видів рухової діяльності учнів молодшого шкільного віку. Встановлено, що мотивація відіграє важливу роль в залученні до рухової активності школярів, а її характер формує відповідне ставлення до здорового способу життя. Відзначено, що варто впроваджувати концепцію "Нової української школи", завдання якої покликані реформувати освіту, а також покращити і зберегти здоров’я підростаючого покоління. Важливо, щоб початкова школа навчала дітей оволодівати уміннями та навичками фізичних вправ, а також складовими здорового способу життя; робила активну рухову діяльність більш осмисленою, цілеспрямованою, такою, щоб вона відповідала індивідуальним особливостям школярів.
В статье определяется роль физической и двигательной активности, которая есть важным условием сохранения здоровья и фундаментальным фактором формирования здорового способа жизни, особенно в детском, подростковом возрасте. Представлены результаты исследования мотивов, потребностей, интересов к видам двигательной деятельности учеников младшего школьного возраста. Установлено, что мотивация играет важную роль в привлечении школьников к двигательной активности, а ее характер формирует соответствующее отношение к здоровому способу жизни. Отмечается, что следует внедрять концепцию "Новой украинской школы", задания которой направлены реформировать образование, а также улучшить и сберечь здоровье подрастающего поколения. Важно, чтобы начальная школа учила детей овладевать умениями и навыками физических упражнений, а также составляющими здорового способа жизни; делала активную двигательную деятельность более осмысленной, целенаправленной, соответствующей индивидуальным способностям школьников.
The article describes the role of physical and moving activities that are an important condition for maintaining health and a fundamental factor in forming a healthy lifestyle, especially in childhood and adolescence. The results of the study of motives, needs, interests towards the types of primary school pupils’ moving activities are presented. It has been found that motivation plays an important role in engaging schoolchildren in the moving activities, and its nature forms an appropriate attitude to a healthy lifestyle. Personal factors are essential in improving the schoolchildren’s physical health, as they help to increase the pupils’ activity and awareness in the systematic use of physical exercises to complete their tasks. It is noted that we should implement the conception of the New Ukrainian School whose tasks are to increase students' motivation and interest in learning; to create conditions for self-development and self-expression; to develop the creative potential of children; to adapt oneself in changing social conditions; to teach pupils to take up new tasks and solve different problems. It is important for primary school to teach pupils to master skills and abilities of physical exercises as well as components of a healthy lifestyle; to make active moving activities sensible and purposeful, corresponding to individual peculiarities of children. As a result, physical training has to become an effective means of all-round development of a personality as well as it has to form a positive motivation for self-knowledge, self-determination.