Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

The impact of European integration of ukraine in educational sphere on professional preparation of future foreing language teachers’ conflictological competence

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Polishchuk, Hanna Vitalievna
dc.contributor.author Поліщук, Ганна Віталіївна
dc.date.accessioned 2021-01-12T08:22:10Z
dc.date.available 2021-01-12T08:22:10Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Polishchuk H. V. The impact of European integration of ukraine in educational sphere on professional preparation of future foreing language teachers’ conflictological competence / H. V. Polishchuk // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки : реалії та перспективи : збірник наукових праць. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2020. – Випуск 74. – C. 108-113. – DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.74.24 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32640
dc.description.abstract The paper deals with the definition of the notion “professional preparation of future foreign language teachers” and its constituents (linguistic, psychological-pedagogical and methodical) in the aspect of contemporary European integration of Ukraine. It has been estimated that the notion “readiness for professional activity” is included into the notion “preparation” due to the necessity to point out the result expected from the preparation of the students. Professional preparation of future teachers as a complex pedagogical system is viewed as a whole organization based on connections and interdependence of its components. It has been emphasized that the reform tendencies in professional preparation of foreign language teachers in well-known European countries have to do with the content, forms and methods of teaching; are connected with informatization and technologization of educational sphere, and are characterized by having a link between high and secondary educational establishments. The following three levels in the conflictological preparation of the teachers of foreign language are singled out: theoretical (the formation of interdisciplinary knowledge about the conflict, life values and orientations, moral norms and principles), theoretical applied (skills of using famous strategies and tactics of conflict resolution and formation of skills of handling conflicts in collaborative way), practical (the formation of individual strategy of behavior in conflict situation; the ability to predict and analyze real conflicts). Modern contexts of conflictological preparation of future foreign language teachers have been estimated and analyzed: cross-cultural, communicative and interpersonal. The author’s interpretation of the notion “conflictological competence of future foreign language teachers” has been given. ua
dc.description.abstract У статті автором визначено сутність поняття «професійна підготовка майбутніх учителів іноземних мов» та її складових (лінгвістичної, психолого-педагогічної та методичної) в аспекті сучасного Євроінтеграційного руху України. Доведено, що внесення поняття «готовність до професійної діяльності» до визначення поняття «підготовка» детерміновано необхідністю вказати на результат, який очікується внаслідок підготовки студентів. Як складна педагогічна система, професійна підготовка майбутніх вчителів виявляє єдину внутрішню організацію на основі зв’язків і залежностей між її компонентами. З’ясовано, що тенденції реформування професійної підготовки вчителів іноземних мов у провідних європейських державах стосуються змін у змісті, формах і методах навчання; пов’язані з інформатизацією та технологізацією освітньої галузі, зв’язком закладів вищої освіти і школи. Розглянуто конфліктологічну підготовку в системі вищої освіти на трьох рівнях: теоретичному (формування міждисциплінарних знань про конфлікт, світоглядних орієнтацій, життєвих цінностей, моральних норм і принципів); теоретико-прикладному (управляння у застосуванні відомих стратегій і тактик розв’язання конфліктів, формування навичок щодо попередження деструктивного розвитку конфлікту); практичному (формування індивідуальної стратегії поведінки в конфлікті, спроможність прогнозувати й аналізувати реальні конфлікти). Визначено та охарактеризовано сучасні контексти конфліктологічної підготовки майбутніх учителів іноземних мов (кроскультурний, комунікативний і внутрішньоособистісний). Подано авторське тлумачення поняття «конфліктологічна компетентність майбутніх учителів іноземних мов». ua
dc.language.iso en ua
dc.publisher Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject European integration ua
dc.subject professional preparation ua
dc.subject readiness for professional activity ua
dc.subject conflictological preparation ua
dc.subject conflictological competence of future foreign language teachers ua
dc.subject Євроінтеграція ua
dc.subject професійна підготовка ua
dc.subject готовність до професійної діяльності ua
dc.subject конфліктологічна підготовка ua
dc.subject конфліктологічна компетентність майбутніх учителів іноземних мов ua
dc.subject.classification 37.01 ua
dc.title The impact of European integration of ukraine in educational sphere on professional preparation of future foreing language teachers’ conflictological competence ua
dc.title.alternative Вплив Євроінтеграційного руху України у сфері вищої освіти на професійну підготовку майбутніх учителів іноземної мови в аспекті формування конфліктологічної компетентності ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics