The article
substantiates tutoring as an all-round pedagogical technology, a model of
pedagogical performance on individualization of education, which allows
both gifted and not successful students to organize their studying of a
discipline in an effective way. It is proved that tutoring as a pedagogical
technology meets all effectiveness criteria and its application involves
adherence to four stages (preparatory and organizational stage, development
of a tutor’s educational program for a studying discipline, proper tutoring,
final stage) and does not provide for the introduction of a separate position
as a tutor since in this case it’s a teacher who performs functions of a tutor (a
tutoring teacher). It is noted that according to such a model of pedagogical
activity tutor support is limited in time and educational content.
У статті обгрунтовано тьюторство як універсальну педагогічну технологію, модель педагогічної діяльності з індивідуалізації навчання, що дозволяє однаково
ефективно організувати вивчення навчальної дисципліни обдарованою студентською молоддю і невстигаючими студентами. Доведено, що тьюторство як педагогічна технологія відповідає критеріям
технологічності, а її застосування передбачає дотримання чотирьох
етапів (підготовчо-організаційного; розроблення тьюторської індивідуальної освітньої програми з вивчення навчальної дисципліни,
власне тьюторського супроводу, заключного) і не передбачає введення
окремої посади тьютора, оскільки його функції у даному випадку
виконує викладач (викладач-тьютор). Зауважено, що за такої моделі
педагогічної діяльності тьюторський супровід обмежений у часі та
освітнім змістом.