У статті проведено аналіз наукових праць вчених з проблеми формування предметної компетентності майбутніх лікарів. На основі вивчення наукових робіт показані досягнення, недоліки і перспективи порушеної проблеми. Охарактеризовано компетентність як спроможність особистості сприймати та відповідати на індивідуальні та соціальні потреби, комплекс ставлень, цінностей, особистісну якість яка прунтується на знаннях, уміннях. Предметну компетентність розглянуто як інтегрований результат навчальної діяльності студентів, складову його саморозвитку і самовдосконалення, важливий засіб підвищення професійної готовності спеціаліста. Зазначимо, що специфіка лікаря висуває особливі вимоги до рівня підготовки студентів у майбутній професійній діяльності, які з найбільшою ймовірністю зможуть успішно освоїти
сучасні медичні знання і працювати у галузі тривалий час. Наголошено, що знання й уміння з правознавства є фундаментом правової предметної компетентності майбутнього лікаря, оскільки без уявлень і знань про право не може формуватися готовність слідувати його нормам, ціннісне ставлення до нього та здатність чинити значимі правові діяння.
Предметну компетентність можна окреслити як сукупність набутих майбутнім лікарем знань з правознавства, умінь, особистісних якостей, необхідних для виконання певних дій з метою розв'язання проблем, ситуацій згідно приписів норм права.
В статье проведен анализ научных трудов ученых по проблеме формирования предметной компетентности будущих врачей. На основе изучения научных работ показаны достижения, недостатки и перспективы затронутой проблемы. Охарактеризована компетентность как способность личности
воспринимать и отвечать на индивидуальные и социальные нужды, комплекс отношений, ценностей, личностное качество личности основанное на знаниях, умениях. Предметная компетентность рассматривается как интегрированный результат учебной деятельности студентов, составляющий его
саморазвитие и самосовершенствование, важное средство повышения профессиональной готовности специалиста. Отметим, что специфика врача предъявляет особые требования к уровню подготовки студентов в будущей профессиональной деятельности, которые смогут успешно освоить современные медицинские знания и работать в области длительное время. Отмечено, что знания и умения по
правоведению являются фундаментом правовой предметной компетентности будущего врача, поскольку без знаний о праве не может формироваться готовность следовать его нормам, ценностное отношение к нему и способность вести правовые действия. Предметную компетентность характеризуется как совокупность приобретенных будущим врачом знаний по правоведению, умений, необходимых для выполнения определенных действий с целью решения проблем, ситуации согласно предписаний норм права.
The article analyzes the scientific works by scientists on the problem of forming subject competence in future doctors. Based on studying scientific works the author presents the achievements, disadvantages and prospects this problem. Competence is characterized as an ability of a person to perceive and respond to individual and social needs, a set of attitudes, values and personal quality based on knowledge and skills. The article studies pedagogical components of the subject competence formation in future doctors. Main aspects of future doctors’ professional training at higher medical educational institutions are also described. The concept of forming subject competence in a specialist is suggested. The subject competence is considered as an integrated result of students' educational activity, as a
component of their self-development and self-improvement, as an important means of increasing the professional readiness of a specialist. Stressed that a problem of subject competence formation in future doctors is one of the most important in the field of professional medical education. In the 21st century, the health-law specialty has broadened beyond malpractice and advocacy for medical professionals' rights. As the field has evolved to handle a greater number of areas of law, the need for qualified attorneys has also increased. Medical lawyers do the same
kind of work as other lawyers, but focused on some aspect of the medical industry or individual or public health. Thus the subject competence can be defined as a complex of knowledge acquired by a future doctor in the field of law, skills, personal qualities necessary for performing certain actions in order to solve problems, situations according to the rules of law. The structure of subject legal competence covers knowledge and understanding of the theories of medical law; the ability to acquire new knowledge in the field of medical law, the ability to integrate them into a coherent system of their own knowledge.