Обгрунтовано концептуальні підходи до формування християнської моралі дошкільників у період незалежності української держави. Визначено основні детермінанти пастирської роботи з дітьми дошкільного віку (антропологія пастирства, пастирська психологія, пастирська педагогіка, дошкільна освіта, дошкільне виховання, сімейно-родинна освіта, сімейно-родинне виховання, церковний спів тощо).
Виокремлено чинники впливу на розвиток формування християнської моралі дошкільників (ідеологічні, філософсько-культурні, науково-педагогічні, богословські, соціально-економічні, освітньо-навчальні, організаційно-методичні та інформаційно-технологічні ). Запропоновано періодизацію розвитку християнської моралі дошкільників у пастирській педагогіці кінця ХХ - початку ХХІ століття (1991-1999 рр. - становлення національної дошкільної освіти, створення концепції та базового компоненту дошкільного виховання й Національної програми "Діти України" з урахуванням відродження релігійного виховання на тлі минулих заборон радянського періоду; 2001-2009 рр. - формування законодавчої бази дошкільної освіти, розроблення нових варіантів програм виховання і навчання дітей у дошкільні роки та створення базової програми розвитку дитини "Я у Світі" з офіційним входженням християнського виховання та спрямуванням на розвиток християнської моралі дошкільників; 2010-2013 рр. - розвиток дошкільного виховання як самостійної галузі української педагогіки на засадах християнства на основі
нової редакції Базового компонента дошкільної освіти в Україні та оновленої програми виховання і навчання дітей від З до 7 років "Дитина"; 2014-2017 рр. - розвиток християнської моралі з урахуванням значних соціальних зрушень у контексті нової редакції програми "Я у світі" та проекту Концепції розвитку освіти України на період 2015-2025 рр.). Виявлено тенденції розвитку християнської моралі дошкільників засобами пастирської діяльності в Україні (залучення до сімейного морального виховання священнослужителів, залучення пасторів до морального виховання дошкільників, побудова виховного процесу на національних цінностях, посилення релігійної спрямованості виховання дошкільників, інтеграції
світських та релігійних виховних впливів у формуванні моралі дошкільника тощо). Запропоновано конкретні методики формування християнської моралі дошкільників як узагальнення можливостей використання історичного досвіду досліджуваного періоду.
Обоснованы концептуальные подходы до формирования христианской морали дошкольников в период независимости украинского государства. Определены основные детерминанты пастырской работы с детьми дошкольного возраста (антропология пастырства, пастырская психология,
пастырская педагогика, дошкольное образование, дошкольное воспитание, семейно-семейное образование, семейно-семейное воспитание, церковное пение и тому подобное). Выделены факторы влияния на развитие формирования христианской морали дошкольников (идеологические, философско-культурные, научно-педагогические, богословские, социально-экономические, образовательно-учебные, организационно-методические и информационно-технологические). Предложена периодизация развития христианской морали дошкольников в пастырской педагогике конца ХХ — начале ХХI века (1991-1999 гг. — становления
национального дошкольного образования, создания концепции и базовые компоненту дошкольного воспитания и Национальной программы “Дети Украины” с учетом возрождения религиозного воспитания на фоне прошлых запретов советского периода; 2001-2009 гг. — формирования
законодательной базы дошкольного образования, разрабатывания новых вариантов программ воспитания и учебы детей в дошкольные годы и создание базовой программы развития ребенка “Я в Мире” с официальным вхождением христианского воспитания и устремлением на развитие христианской морали дошкольников; 2010-2013 - развитие дошкольного воспитания как самостоятельной отрасли украинской педагогики на принципах христианства на основе новой редакции Базового компонента дошкольного образования в Украине и обновленной программы воспитания и учебы детей от 3 до 7 лет “Ребенок”; 2014-2017 гг. — развитие христианской морали с учетом значительных социальных сдвигов в контексте новой редакции программы "Я в мире" и проекта Концепции развития образования Украины на период 2015-2025 гг.). Выявлены тенденции развития христианской морали дошкольников средствами пастырской деятельности в Украине (привлечение к семейному моральному воспитанию священнослужителей, привлечение пасторов к моральному воспитанию дошкольников, построение воспитательного процесса на национальных ценностях, усиление религиозной направленности воспитания дошкольников, интеграции светских и религиозных воспитательных влияний в формировании морали дошкольника и тому подобное). Предложены конкретные методики формирования христианской морали дошкольников как обобщение возможностей использования исторического опыта исследуемого периода.
The conceptual approaches to the preschool children’ Christian ethics formation in the period of Ukrainian independence have been substantiated. The main determinants of pastoral work with preschool children (anthropology of pastoral care, pastor psychology, pastor pedagogy, preschool education, family education, liturgian chant, etc.) have been determined. The factors influencing the development of preschool children’ Christian ethics formation (ideological, philosophical and cultural, scientific and pedagogical, theological, social and economic, educational, organizational and methodological as well as information and technological) have been singled out. The periodization of the development of preschool children’ Christian ethics formation in the pastoral pedagogy of the late XX and the beginning of the XXI century has been proposed. The period of 1991–1999 is characterized by national preschool education formation, setting the concept and basic component of preschool education and introduction of National program titled “Children of Ukraine” considering the revival of religious education against the background of the Soviet Union period past bans. The period of 2001–2009 is defined as the formation of the legislative basis for preschool education, the development of new educational and
training programmes for preschool children and the creation of the basic child development programme “I am in the World” with the official introduction of Christian education and aiming at the development of Christian ethics of preschool children. The period of 2010–2013 is characterized by the development of preschool education as an independent branch of Ukrainian pedagogy on the basis of Christianity implementing a new version of the Basic
component of preschool education in Ukraine and an updated programme “Child” aiming at the upbringing and education of children from 3 to 7. The period of 2014–2017 is dedicated to the development of Christian ethics, taking into account significant social changes in the context of a new version of “I in the World” programme and the draft Concept of the Development of Education of Ukraine for 2015–2025 years. The main trends in the
development of Christian ethics of preschool children by means of pastoral work in Ukraine (such as the involvement of clergy in family education,engagement of pastors in preschool children moral education, formation of educational process on the basis of national values, strengthening of religious orientation of preschool children education and the integration of general and religious educational programmes in the formation of preschool
children morality, etc.) have been found out. The specific methods of the preschool children’ Christian ethics formation as a generalization of the opportunities of using the historical experience of the studied period have been offered.