The article is dedicated to the memory of the outstanding
Ukrainian composer Myroslav Skoryk. From the standpoint of aesthetic
analysis, the vital philosophical dimension of the composer’s work is
revealed. An example of the interpretation of the philosophical and
aesthetic principles of vitalism in the work of M. Skoryk is one of his
early opuses — the cantata “Spring” on the poems of Ivan Franko and
one of the brightest orchestral works “Carpathian Concert”. The aesthetic
and philosophical principles of vitalism are singled out, namely: synergetic
artistic concept, harmonious correlation of opposite poles, vitality of the
vital element of his music in different guises, synthesis of different levels
of historical, national, stylistic elements dominated by nationally oriented
constants.
Стаття присвячена пам’ятi видатного українського композитора Мирослава Скорика. З позицiї естетичного аналiзу розкрито вiтаїстичний фiлософський вимiр творчостi композитора. Прикладом iнтерпретацiї фiлософсько-естетичних засад вiтаїзму в творчостi
М. Скорика представлено один з раннiх його опусiв — кантата «Весна»
на вiршi Iвана Франка та один iз найяскравiших оркестрових творiв
«Карпатський концерт». Виокремлено естетико-фiлософськi засади вiтаїзму, а саме: синергетичнiсть художнього концепту, гармонiйна спiввiднесенiсть протилежних полюсiв, життєстверднiсть вiтальної стихiї
його музики у рiзних iпостасях, синтез рiзнорiвневих iсторичних, нацiональних, стильових елементiв з домiнуванням нацiонально зорiєнтованих констант