Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Підготовка майбутнього логопеда до роботи з дітьми з обмеженими освітніми можливостями

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Цимбал-Слатвінська, С. В.
dc.date.accessioned 2020-11-17T18:40:18Z
dc.date.available 2020-11-17T18:40:18Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Цимбал-Слатвінська, С. В. Підготовка майбутнього логопеда до роботи з дітьми з обмеженими освітніми можливостями / С. В. Цимбал-Слатвінська // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 17 : Теорія і практика навчання та виховання : зб. наук. праць. − Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. − Вип. 30. − С. 184-191. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/31926
dc.description.abstract У статті висвітлено особливості підготовки майбутнього логопеда до роботи з дітьми з обмеженими освітніми можливостями. Встановлено тенденцію збільшення кількості дітей дошкільного віку з порушеннями мовленнєвого розвитку. Розкрито можливості своєчасної кваліфікованої логопедичної допомоги, що залежить від професійної підготовки майбутніх логопедів. Встановлено закономірності (загальні і специфічні) порушеного розвитку дітей з обмеженими освітніми можливостями. Розкрито основні Фактори, що впливають на особистісний розвиток дитини та чітку організацію корекційного процесу у дошкільному навчальному закладі. Доведено, що у структурі логопедичних занять важливе місце займає індивідуальна робота, яка здійснюється з опорою на наочність. Доведено, що здійснення науково обірунтованої логопедичної роботи можливе за умови високої професійної компетентності логопеда, детальної розробки його діяльності. ua
dc.description.abstract В статье отражены особенности подготовки будущего логопеда к работе с детьми с ограниченными образовательными возможностями. Установлена тенденция увеличения количества детей дошкольного возраста с нарушениями речевого развития. Раскрыты возможности своевременной квалифицированной логопедической помощи, которая зависит от профессиональной подготовки будущих логопедов. Установлены закономерности (общие и специфические) нарушенного развития детей с ограниченными образовательными возможностями. Раскрыты основные факторы, которые влияют на личностное развитие ребенка и четкую организацию коррекционного процесса в дошкольном учебном заведении. Доказано, что в структуре логопедических занятий важное место занимает индивидуальная работа, которая осуществляется с опорой на наглядность. Доказано, что осуществление научно обоснованной логопедической работы возможно при условии высокой профессиональной компетентности логопеда, детальной разработки его деятельности. ua
dc.description.abstract The article highlights the peculiarities of preparing the future speech therapist to work with children with limited educational abilities. The tendency of increase of the number of children of preschool age with violations of speech development caused by physiological imperfections, pathological conditions, as well as unfavorable social conditions was established. The possibilities of timely qualified logopedic care, which depends on the training of future speech therapists, are disclosed. Issues of training specialists for work with the category of children with limited educational opportunities are covered. Established regularities (general and specific) of the impaired development of children with limited educational opportunities, characterized as a lag in the formation of the psyche, and possible compensation for these violations. It is proved that psychodiagnostics of developmental disorders reveals the peculiarity of the child’s mental development, its psychological and pedagogical peculiarities. Knowledge of these features allows you to determine the type of educational institution that corresponds to the child’s opportunities, the program of its preschool and school education, to develop an individual program of medical-psychological and pedagogical assistance. The main factors influencing the child’s personal development and clear organization of the correction process in the preschool educational institution are revealed. It is proved that in the structure of speech therapies an important place is occupied by individual work, which is carried out on the basis of visibility. It is proved that realization of scientifically grounded speech therapy work is possible under the condition of high professional competence of the speech therapist, detailed development of his activity and realization of the above mentioned aspects in practice in accordance with the goals and tasks of corrective work, because the correct speech of the child is an important precondition for further full development, social adaptation, and therefore detection and correction of speech disorders is a priority task for both speech therapists and parents. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject підготовка майбутнього логопеда ua
dc.subject робота з дітьми ua
dc.subject діти з обмеженими освітніми можливостями ua
dc.subject корекційний процес ua
dc.subject дошкільний навчальний заклад ua
dc.subject подготовка будущего логопеда ua
dc.subject робота с детьми ua
dc.subject дети с ограниченными образовательными возможностями ua
dc.subject коррекционный процесс ua
dc.subject дошкольное учебное заведение ua
dc.subject preparation of the future speech therapist ua
dc.subject work with children ua
dc.subject children with limited educational abilities ua
dc.subject correctional process ua
dc.subject preschool educational institution ua
dc.subject.classification 378.018.8:376-056.264-051 ua
dc.title Підготовка майбутнього логопеда до роботи з дітьми з обмеженими освітніми можливостями ua
dc.title.alternative Preparing the future speech therapist for working with children with restricted educational abilities ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу