У статті представлено інтерактивні технології, які впроваджуються на заняттях та заходах з образотворчим компонентом. Особливостями інтерактивних технологій в статті визначено нерозривність дій і постійний зворотній зв’язок педагога та учнів. Запропоновані інтерактивні технології спрямовані на формування творчої активності учнів у процесі сприймання художніх творів, що містять оптичні ілюзії. Пропоновані технології розглядаються на прикладі організації рольових ігор та міні майстер-класу у віртуальній подорожі, бесіди, дискусії із вправами-загадками, художньо-творчими, пошуковими завданнями, які сприяють активізації міжпредметного досвіду підлітків.
В статье рассматриваются интерактивные технологии, которые внедряются на занятиях и мероприятиях с изобразительным компонентом. Они направлены на формирование творческой активности подростков в процессе восприятия художественных произведений, которые содержат оптические иллюзии. Предложенные интерактивные технологии рассматриваются на примере организации ролевой игры и мини мастер-класса в виртуальном путешествии, беседы с ролевой игрой и исследовательской работой, дискуссии с упражнениями-загадками, художественно-творческими и поисковыми заданиями, способствующие активизации творческой активности и межпредметного опыта подростков.
Interactive technologies which are inculcated on reading and measures with a graphic component are examined In the article. A fine art represents surrounding reality in artistic offenses, extends aesthetically beautiful experience and teenagers aspiration of child to get to know the genetic roots of national traditions, forms creative thought. The features of interactive technologies is an unread of actions and permanent to reverse connection of teacher and teenagers. Interactive technologies of teenagers of fine art are instrumental in realization of various forms of artistic aesthetic perception, communication, compatible work and cognition, and associative vivid interpretations of the phenomena of reality, which influence on becoming of world view through the prism of image to integral perception of the world picture. They are directed on forming of creative activity of teenagers in process of perception of images which contain optical illusions. Interactive technologies are offered an author examined on the example organization of role plays and mini master class in a virtual trip, scientific conversation, discussions with exercises-riddles, artistically creative, partly searching, project tasks with integrative technicians (inversion, decoupage, sketch, sprey-art), which are instrumental in activation of inter subject experience of teenagers on the basis inter subject in groups, judges.