Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Зміни спеціальної підготовленості учнів старшого шкільного віку за підсумками застосування варіативного модуля «Спортивна боротьба»

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Ткач, Ю. А.
dc.contributor.author Окопний, А. М.
dc.contributor.author Пітин, М. П.
dc.contributor.author Левчук, В. О.
dc.date.accessioned 2020-11-04T06:28:50Z
dc.date.available 2020-11-04T06:28:50Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Зміни спеціальної підготовленості учнів старшого шкільного віку за підсумками застосування варіативного модуля «Спортивна боротьба» / Ю. А. Ткач, А. М. Окопний, М. П. Пітин, В. О. Левчук // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. – Вип. 5 (125). – С. 144-151. - DOI 10.31392/NPU-nc.series 15.2020.5(125).29 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/31722
dc.description.abstract Заняття фізичною культурою побудовані за модульною системою і характеризується спрямованістю на реалізацію принципу варіативності. Мета: з‟ясувати ефективність застосування варіативного модулі «Спортивна боротьба» у фізичному вихованні старшокласників. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних наукової та методичної літератури та джерел мережі інтернет; аналіз документальних матеріалів; педагогічне тестування; педагогічний експеримент; методи математичної статистики. Організація. Упродовж 2017–2019 навчальних років в дисципліну «Фізична культура» був введений варіативний модуль «Спортивна боротьба». У 2017–2019 навчальних роках було залучено 53 учнів 10 класів та 74 учнів 11 класів. Результати. Зафіксовано достовірне (р≤0,01) покращення результатів за більшістю показників. За відсотковими значеннями зміни становили у хлопців від 7,39% до 50,57% та у дівчат від 4,98% до 56,99% від вихідного рівня. Характерних особливостей адаптації до специфічних навантажень за результатами тестів комплексного характеру між представниками 10 та 11 класів не виявлено. ua
dc.description.abstract Актуальность. Занятия физической культурой построены по модульной системе и характеризуются направленностью на реализацию принципа вариативности. Цель: выяснить эффективность применения вариативного модуля «Спортивная борьба» в физическом воспитании старшеклассников. Методы: теоретический анализ и обобщение данных научной и методической литературы и источников сети интернет; анализ документальных материалов; педагогическое тестирование; педагогический эксперимент; методы математической статистики. Организация. В течение 2017-2019 учебного года в дисциплине «Физическая культура» был введен вариативный модуль «Спортивная борьба». В 2017-2019 учебных годах было привлечено 53 учеников 10 классов и 74 учащихся 11 классов. Результаты. Зафиксировано достоверное (р≤0,01) улучшение результатов по большинству показателей. По процентным значениями изменения составляли у юношей от 7,39% до 50,57% и у девушек от 4,98% до 56,99% от исходного уровня. Характерных особенностей адаптации к специфическим нагрузкам по результатам тестов комплексного характера между представителями 10 и 11 классов не обнаружено. ua
dc.description.abstract Physical education has an important role in health strengthening of high school students, forming strength motivation for maintain their health, physical development and physical preparedness, the harmonious development of natural capabilities and mental qualities, and so on. The programs are built on a modular system and are characterized by the focus on the implementation of the variability principle, which involves planning educational material in accordance with the age and gender characteristics of students, their interests, logistical, educational and staffing support. Purpose: to find out the effectiveness of application the variable module "Wrestling" in the physical education of high school students. Methods: theoretical analysis and generalization data of scientific and methodical literature and sources of the Internet; analysis of documentary materials; pedagogical testing; pedagogical experiment; methods of mathematical statistics. Organization. For determine special preparedness were proposed 12 tests and control exercises, those recommended in program and normative documents, scientific and methodological literature. During the 2017–2019 academic year in the discipline “Physical Culture” of Shchyrets Secondary School №1 I-III grades was introduced an experimental factor - a variable module “Wrestling”. It was implemented in one semester of the school year. In total, in the 2017-2019 academic yearwere involved53 students of 10th classes (31 boys and 22 girls) and 74 students of 11 classes (41 boys and 33 girls). Results. As a result of application the variable module "Wrestling" in the physical education of high school studentswas recorded a significant (p≤0.01) improvement in the results for most of the indicators that were used in the pedagogical research. The percentages show a significant variability in the levels of changes in representatives‟ different subgroups: in boys‟ subgroup – from 7.39% to 50.57% and in girls‟ subgroups– from 4.98% to 56.99% of baseline, respectively. There were not revealed characteristic features of adaptation to specific loads according to the results of complex tests between the representatives of 10th and 11th classes. General trends in special preparedness, in our opinion, due to the better formation of the physical preparedness structure senior students and higher readiness to perform specialized exercises. The obtained results also prove that the senior students (boys and girls of11th classes) mastered the technique of wrestling exercises better and, to some extent, faster. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject зміст ua
dc.subject ефективність ua
dc.subject засоби ua
dc.subject боротьба ua
dc.subject учні ua
dc.subject показники ua
dc.subject тестування ua
dc.subject содержание ua
dc.subject эффективность ua
dc.subject средства ua
dc.subject борьба ua
dc.subject ученики ua
dc.subject показатели ua
dc.subject тестирование ua
dc.subject content ua
dc.subject efficiency ua
dc.subject means ua
dc.subject wrestling ua
dc.subject students ua
dc.subject indicators ua
dc.subject testing ua
dc.title Зміни спеціальної підготовленості учнів старшого шкільного віку за підсумками застосування варіативного модуля «Спортивна боротьба» ua
dc.title.alternative Изменения специальной подготовленности учащихся старшего школьного возраста по итогам применения вариативного модуля «Спортивная борьба» ua
dc.title.alternative Changes in the special preparedness of high school students as a result of the application the variable module "wrestling" ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics