Заняття фізичною культурою побудовані за модульною системою і характеризується спрямованістю на реалізацію принципу варіативності. Мета: з‟ясувати ефективність застосування варіативного модулі «Спортивна боротьба» у фізичному вихованні старшокласників. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних наукової та методичної літератури та джерел мережі інтернет; аналіз документальних матеріалів; педагогічне тестування; педагогічний експеримент; методи математичної статистики. Організація. Упродовж 2017–2019 навчальних років в дисципліну «Фізична культура» був введений варіативний модуль «Спортивна боротьба». У 2017–2019 навчальних роках було залучено 53 учнів 10 класів та 74 учнів 11 класів. Результати. Зафіксовано достовірне (р≤0,01) покращення результатів за більшістю показників. За відсотковими значеннями зміни становили у хлопців від 7,39% до 50,57% та у дівчат від 4,98% до 56,99% від вихідного рівня. Характерних особливостей адаптації до специфічних навантажень за результатами тестів комплексного характеру між представниками 10 та 11 класів не виявлено.
Актуальность. Занятия физической культурой построены по модульной системе и характеризуются направленностью на реализацию принципа вариативности. Цель: выяснить эффективность применения вариативного модуля «Спортивная борьба» в физическом воспитании старшеклассников. Методы: теоретический анализ и обобщение данных научной и методической литературы и источников сети интернет; анализ документальных материалов; педагогическое тестирование; педагогический эксперимент; методы математической статистики. Организация. В течение 2017-2019 учебного года в дисциплине «Физическая культура» был введен вариативный модуль «Спортивная борьба». В 2017-2019 учебных годах было привлечено 53 учеников 10 классов и 74 учащихся 11 классов. Результаты. Зафиксировано достоверное (р≤0,01) улучшение результатов по большинству показателей. По процентным значениями изменения составляли у юношей от 7,39% до 50,57% и у девушек от 4,98% до 56,99% от исходного уровня. Характерных особенностей адаптации к специфическим нагрузкам по результатам тестов комплексного характера между представителями 10 и 11 классов не обнаружено.
Physical education has an important role in health strengthening of high school students, forming strength motivation for maintain their health, physical development and physical preparedness, the harmonious development of natural capabilities and mental qualities, and so on. The programs are built on a modular system and are characterized by the focus on the implementation of the variability principle, which involves planning educational material in accordance with the age and gender characteristics of students, their interests, logistical, educational and staffing support. Purpose: to find out the effectiveness of application the variable module "Wrestling" in the physical education of high school students. Methods: theoretical analysis and generalization data of scientific and methodical literature and sources of the Internet; analysis of documentary materials; pedagogical testing; pedagogical experiment; methods of mathematical statistics. Organization. For determine special preparedness were proposed 12 tests and control exercises, those recommended in program and normative documents, scientific and methodological literature. During the 2017–2019 academic year in the discipline “Physical Culture” of Shchyrets Secondary School №1 I-III grades was introduced an experimental factor - a variable module “Wrestling”. It was implemented in one semester of the school year. In total, in the 2017-2019 academic yearwere involved53 students of 10th classes (31 boys and 22 girls) and 74 students of 11 classes (41 boys and 33 girls). Results. As a result of application the variable module "Wrestling" in the physical education of high school studentswas recorded a significant (p≤0.01) improvement in the results for most of the indicators that were used in the pedagogical research. The percentages show a significant variability in the levels of changes in representatives‟ different subgroups: in boys‟ subgroup – from 7.39% to 50.57% and in girls‟ subgroups– from 4.98% to 56.99% of baseline, respectively. There were not revealed characteristic features of adaptation to specific loads according to the results of complex tests between the representatives of 10th and 11th classes. General trends in special preparedness, in our opinion, due to the better formation of the physical preparedness structure senior students and higher readiness to perform specialized exercises. The obtained results also prove that the senior students (boys and girls of11th classes) mastered the technique of wrestling exercises better and, to some extent, faster.