В процесі дослідження мотивації студентів до занять фізичним вихованням нами було проведено анкетування у якому взяли участь 54 хлопці та 60 дівчат. Анкета складалася з 29 тверджень, на кожне з яких необхідно було висловити власну думку, оцінюючи їхню значимість. Встановлено гендерні відмінності мотиваційних пріоритетів до занять у студентів різної статі. Основним мотивом, який спонукає студенток до занять фізичною культурою і спортом визначено є зміцнення здоров‟я. Отримання задоволення від занять, а також отримання оцінки або заліку, спілкування з цікавими людьми, можливість використати отримані знання в повсякденному житті є більш значущими мотивами відвідувати заняття з фізичного виховання у ЗВО для студентів. Подальші наукові пошуки передбачають пошук шляхів формування позитивної мотивації до занять фізичним вихованням у студентської молоді.
В процессе исследования мотивации студентов к занятиям физическим воспитанием нами было проведено анкетирование в котором приняли участие 54 студента и 60 студенток. Анкета состояла из 29 утверждений, на каждое из которых необходимо было высказать собственное мнение, оценивая их значимость. Установлено различия мотивационных приоритетов к занятиям студентов разного пола. Основным мотивом, который побуждает студенток к занятиям физической культурой и спортом является укрепление здоровья. Получение удовольствия от занятий, а также получение оценки или зачета, общение с интересными людьми, возможность использовать полученные знания в повседневной жизни являются более значимыми мотивами посещать занятия по физическому воспитанию в ЗВО для студентов. Дальнейшие научные исследования предусматривают поиск путей формирования положительной мотивации к занятиям физическим воспитанием у студенческой молодежи.
The study of personality motivation plays an extremely important role in forming in students a conscious attitude to their own health and habits of regular physical education. Motivation determines a person's behavior, personality orientation and character, emotions, abilities, and activities. The purpose of the study is to determine the gender characteristics of students' motivation for physical education at the university. In order to achieve this goal in the research process, a theoretical analysis of literature sources and a method of questionnaires were used. In the process of researching students' motivation for physical education, we conducted a survey in which 54 students and 60 students took part. The questionnaire consisted of 29 statements, on the basis of which it was necessary to express one's own opinion, assessing their significance. The differences in motivational priorities of different genders students were established. The main motive that encourages female students to engage in physical culture and sports is health promotion. Getting pleasure from classes, as well as getting a grade or credit, communicating with interesting people, the opportunity to use the acquired knowledge in everyday life are more significant motives for students to attend physical education classes at the university. One of the most important tasks of physical education at the university is the formation of students' lasting interest and motivation for physical self-improvement as a major factor in their quality of life. Further scientific research involves the search for ways to form positive motivation for physical education among students.