Визначено відмінності між результатами дослідження мотиваційно-ціннісного ставлення студентів до навчання, фізичного виховання та здорового способу життя шляхом проведення порівняльного аналізу показників з інтервалом в п‟ять років. У дослідженні брали участь студенти НЮУ імені Ярослава Мудрого (n=208 у 2014 р.) та (n=206 у 2019 р.). У результаті компаративного аналізу виявлено, що показники з інтервалом у п‟ять років з першого блоку питань відрізняються незначно, проте у 2019 році вони краще. З другого блоку питань деякі результати відрізняються суттєво (гірше) та показують негативну тенденцію. Ставлення до здорового способу життя: позитивне, дотримуються – на 8.7%, наявність шкідливих звичок – 17.5%, вживання алкоголю і паління – 18.6%; ставлення до фізичної культури (у школі – 20.8%, в університеті – 20.2%); мета відвідування занять з фізичного виховання (подобається – на 17.8%, отримати залік – 17.8%; бажання займатися спортом та спортивно-оздоровчої активністю – 14.9%. Таким чином, результати дослідження підтвердили ствердження про те, що сьогодні спостерігається слабкий або недостатній рівень мотивації та ціннісного ставлення студентів до фізичного виховання та здорового способу життя.
Определены различия между результатами исследования мотивационно-ценностного отношения студентов к обучению, физическому воспитанию и здоровому образу жизни путем проведения сравнительного анализа показателей с интервалом в пять лет. В исследовании принимали участие студенты НЮУ имени Ярослава Мудрого (n = 208 в 2014 году) и (n = 206 в 2019 году.). В результате сравнительного анализа выявлено, что показатели с интервалом в пять лет с первого блока вопросов отличаются незначительно, однако в 2019 году они лучше. По второму блоку вопросов некоторые результаты отличаются существенно (хуже) и показывают негативную тенденцию. Отношение к здоровому образу жизни: положительное, придерживаются - на 8.7%, наличие вредных привычек - 17.5%, употребление алкоголя и курение - 18.6%; отношение к физической культуре (в школе - 20.8%, в университете - 20.2%); цель посещения занятий по физическому воспитанию (нравится - на 17.8%, получить зачет - 17.8%, желание заниматься спортом и спортивно-оздоровительной активностью - 14.9%. Таким образом, результаты исследования подтвердили утверждение о том, что сегодня наблюдается слабый или недостаточный уровень мотивации и ценностного отношения студентов к физическому воспитанию и здоровому образу жизни.
The differences between the results of the study of the motivational-value attitude of students to learning, physical education and a healthy lifestyle were determined by comparative analysis of indicators with an interval of five years. The issues of increasing the level of students' motivation and their value attitude to learning (obtaining knowledge, skills, and necessary competencies) indicate the relevance of the work. Special attention should be paid to issues related to the attitude of student youth to their own health, maintaining a healthy lifestyle, getting involved in regular physical education classes, in sports and fitness sections. The study (May 2014) involved 208 students of the first (n = 102) and second (n = 106) courses (115 boys and 93 girls) of three faculties of the Yaroslav Mudryi National Law University. The survey (May 2019) involved 206 students of the first (n = 108) and second (n = 98) courses (101 boys and 105 girls) from similar faculties of the University. The conditions of the questionnaire, the representativeness of the sample, the direction and programs of training of students corresponded to the previous ones. As a result of a comparative analysis, it was revealed that the indicators with an interval of five years from the first block of questions (students' attitude to university studies) differ insignificantly, but in 2019 they are better. The second block of questions (students' attitude to physical education and a healthy lifestyle), some results differ significantly (got worse) and show a negative trend. Attitude towards a healthy lifestyle (positive): adhere to it - 8.7%, the presence of bad habits - 17.5%, alcohol consumption and smoking - 18.6%; attitude to physical culture (at school - 20.8%, at the university - 20.2%); the purpose of attending physical education classes - by 17.8%, to get credit - 17.8%, desire to go in for sports and sports and recreation activities - 14.9%. The results of the study confirmed the statement that today there is a weak or insufficient level of motivation and value attitude of students to physical education and a healthy lifestyle.