Стаття присвячена проблемам оптимізації методики викладання англійської мови студентам сфери фізичного виховання та спорту шляхом використання комунікативних методик, інформаційно-комунікаційних технологій тощо. В статті доведена необхідність формування комунікативної і міжкультурної компетенції, яка дозволить майбутнім фахівцям-спортсменам використати іноземну мову в професійній і соціально-побутовій сферах з урахуванням параметрів, необхідних для здійснення вільного спілкування в умовах міжнародної спортивної професійної діяльності. В статті розглядаються основні чинники професійно-орієнтованого навчання, напрями викладання іноземної мови спортсменам, а також застосування в навчальному процесі електронних сервісів.
Статья посвящена проблемам оптимизации методики преподавания английского языка студентам сферы физического воспитания и спорта, путем использования коммуникативных методик, информационно-коммуникационных технологий и т.п. В статье доказана необходимость формирования коммуникативной и межкультурной компетентности, которая позволит будущим специалистам-спортсменам использовать иностранный язык в профессиональной и социально-бытовой сферах с учетом параметров, необходимых для осуществления свободного общения в условиях международной спортивной профессиональной деятельности. В статье рассматриваются основные факторы профессиональноориентированного обучения, направления преподавания иностранного языка спортсменам, а также применение в учебном процессе электронных сервисов.
The article deals with the problems of optimizing the teaching of English to students of physical education and sports, using communication techniques, information and communication technologies. The article deals with the main factors of vocational training including the necessity of formation of communicative competences, the priority of sports topics, enhancing students’ motivation for studying, mastering professional vocabulary etc. The ways and methods of foreign language teaching to athletes are also the matters which are mentioned in the article. They encompass using professional literature, topical Internet sites and blogs, radio podcasts and TV programs, teaching grammar on the basis of sports vocabulary. A great deal of attention is paid to electronic services in the educational process. The platforms such as Quizlet, LearningApps, Moodle, Socrative enable students to master new topics individually, do interactive tests, improve their knowledge by playing vocabulary games. The services also provide teachers with possibilities to do assessment and control. The article highlights a number of problems in the area of teaching English to students of physical education and sports, which are the following: loss of interest in studying, lack of teaching hours, lack of sports oriented authentic teaching courses, the excessive length of training etc.