У статті розкривається значення валеологічної складової процесу формування професійної компетентності у студентів вищих навчальних закладів. Висвітлена проблема є актуальною у зв’язку з епідемічною ситуацією, що виникла у багатьох країнах світу. У праці проаналізовано сутність понять «професійна компетентність» та «валеологія». Встановлено, що більшість дослідників розглядають поняття «професійна компетентність» як інтегративне утворення, що являє собою готовність до професійної діяльності і включає в себе сукупність знань, умінь та особистісних якостей, обумовлених соціально-економічними умовами. Звертається увага на наукові праці, де професійна компетентність розглядається як безперервне прагнення особистості до самореалізації та самовдосконалення. Окреслено головні положення валеології, що базуються на здоров’язбережувальних принципах та технологіях. Доведено, що валеологія є важливою складовою процесу формування професійної компетентності у майбутніх фахівців вищих навчальних закладів як дисципліна та ціннісний орієнтир.
В статье раскрывается значение валеологической составляющей процесса формирования профессиональной компетентности у студентов высших учебных заведений. Освещенная проблема актуальна в связи с эпидемической ситуацией, возникшей во многих странах мира. В работе проанализированы сущность понятий «профессиональная компетентность» и «валеология». Установлено, что большинство исследователей рассматривают понятие «профессиональная компетентность» как интегративное образование, которое представляет собой готовность к профессиональной деятельности и включает в себя совокупность знаний, умений и личностных качеств, обусловленных социально-экономическими условиями. Обращается внимание на научные работы, где профессиональная компетентность рассматривается как непрерывное стремление личности к самореализации и самосовершенствования. Определены основные положения валеологии, основанные на здоровьясберегающих принципах и технологиях. Доказано, что валеология является важной составляющей процесса формирования профессиональной компетентности у будущих специалистов высших учебных заведений как дисциплина и ценностный ориентир.
The article reveals the significance of the valeological component of the process of forming professional competence among students of higher educational institutions. The highlighted problem is relevant in connection with the epidemic situation that has arisen in many countries of the world. Is emphasized the need to improve the forms and methods of work in educational institutions, which should be implemented on the basis of health-preserving training of future specialists. The article analyzes the essence of the concepts of "professional competence" and "valeology". It was found that most researchers consider the concept of "professional competence" as an integrative unit, which is a readiness for professional activity and includes a set of knowledge, skills and personal qualities due to socio-economic conditions. Attention is paid to scientific works, where professional competence is considered as a continuous aspiration of a person to self-realization and self-improvement. It is noted that the manifestation of professional competence is possible as a result of a harmonious combination of psychological, physical, emotional and intellectual components of the personality, which is real only in the presence of a good state of human health. It was confirmed that in the process of forming professional competence among future specialists of higher educational institutions, valeology appears as a necessary discipline and philosophy of life. The main provisions of valeology, based on health-preserving principles and technologies, have been determined. They must be realized in harmonious unity with the environment, which is an indispensable basis for a human's personal and professional life in a civilized society. It has been proved that valeology is an important component of the process of forming professional competence in future specialists of higher educational institutions as a discipline and value reference.