Духовна складова здоров’я – це основа здоров’я людини, яка показує самовдосконалення і духовний розвиток особистості, який виявляється у розумінні сутності довкілля, набутті унікальної властивості вибору власної віри. В дослідженні розкриваються особливості виховного впливу бесіди та розповіді на теми з духовних аспектів розвитку людини, підкреслюється важливість морального виховання молоді в процесі становлення особистості для духовної самореалізації. Розглядаються шляхи формування гармонійної особистості студентів в процесі вищої освіти для розкриття творчих задатків та реалізації життєвого потенціалу в майбутньому. Наведені результати проведеного морфологічного тесту життєвих цінностей, який визначає мотиваційно-ціннісну структуру особистості, служить для діагностики основних життєвих цінностей людини. З тесту виділені показники життєвих цінностей студентів, що відображають морально-ділову спрямованість особистості молодої людини, а саме: духовне задоволення, саморозвиток, креативність, цінність активних соціальних контактів. Зазначається, що в дослідженні приймали участь студенти двох вищих навчальних закладів – класичного та педагогічного.
Духовная составляющая здоровья – это основа здоровья человека, которая показывает самосовершенствование и духовное развитие личности, который транслируется в понимании сущности окружающего мира, в приобретении уникальной возможности выбора собственной веры. В исследовании раскрываются особенности педагогического влияния беседы и рассказов по теме духовных аспектов развития человека, подчеркивается важность морального воспитания молодежи в процессе становления личности для духовной самореализации. Рассматриваются пути формирования гармоничной личности студентов в процессе высшего образования для раскрытия творческих задатков и реализации жизненного потенциала в будущем. Полученные результаты проведенного морфологического тестирования жизненных ценностей, который определяет мотивационно-ценностную структуру личности, служит для диагностики основных жизненных ценностей человека. В тесте выделены показатели жизненных ценностей студентов, которые отображают морально-деловую направленность личности молодого поколения, а именно: духовное удовольствие, саморазвитие, креативность, ценность активных социальных контактов. Отмечаем, что в исследовании принимали участие студенты двух высших учебных заведений – классического и педагогического.
The analysis of a human personality spirituality was analyzed in the article. The peculiarities of the formation of the spirituality in the student’s age as the basis for the formation of the spirituality, an integral part of the harmonious life of the younger generation in modern society, are presented for revealing new possibilities of the perception of the surrounding world. The need to focus attention on this issue arises because a young person, under the influence of negative factors of life, is increasingly losing the ability to maintain himself in a natural state, control his emotions, receive joy and enjoyment from his own life. Pedagogical thought also reveals the idea of the spiritual component of human health. One can consider that the spiritual component of health is the basis of human health, which shows self-perfection and spiritual development of the individual, which manifests itself in the understanding of the nature of the environment, to acquire a unique property of choosing their own faith. The study reveals the peculiarities of the educational effect of a conversation and narrative on the themes of the spiritual aspects of human development, emphasizes the importance of moral education of youth in the process of becoming a person for spiritual selfrealization. The ways of forming the harmonious personality of students in the process of higher education are considered for revealing creative instincts and realization of life potential in the future. The results of the conducted morphological test of vital values, which defines the motivational and value structure of the person, are used to diagnose the basic human values of life. The test points out the values of students’ living values, reflecting the moral and business orientation of the personality of a young person, namely: spiritual satisfaction, self-development, creativity, the value of active social contacts. It is noted that the study was attended by the students of two higher educational institutions classical and pedagogical.