У статті визначено вплив занять оздоровчо-рекреаційної рухової активності на термінальні та
інструментальні цінності студентів закладів вищої освіти. Використано такі методи дослідження: теоретичний аналіз
фахової науково-методичної літератури вітчизняних та закордонних авторів, соціологічні, психодіагностичні,
педагогічні методи дослідження методи математичної статистики. У дослідженнях брали участь 48 студентів (23
хлопці та 25 дівчат), які входили до складу експериментальної (ЕГ) та контрольної (КГ) груп (по 24 особи). Програма
оздоровчих занять студентів закладів вищої освіти передбачала використання різних засобів оздоровчо-рекреаційної
рухової активності двічі на тиждень, тривалість заняття складала півтори години. У якості пріоритетних були обрані
ті, які найбільш затребувані серед студентської молоді. У процесі дослідження нами було вивчено ієрархію термінальних
та інструментальних цінностей студентів. Застосування розробленої програми посприяло усвідомленню студентами
цінності категорії «здоров'я».
В статье определено влияние занятий оздоровительно-рекреационной двигательной
активности на терминальные и инструментальные ценности студентов высших учебных заведений. Использованы
такие методы исследования: теоретический анализ специализированной научно-методической литературы
отечественных и зарубежных авторов, социологические, психодиагностические, педагогические методы исследования,
методы математической статистики. В исследованиях принимали участие 48 студентов (23 юношей и 25 девушек),
которые входили в состав экспериментальной (ЭГ) и контрольной (КГ) групп (по 24 человека). Программа
оздоровительных занятий студентов учреждений высшего образования предусматривала использование различных
средств оздоровительно-рекреационной двигательной активности дважды в неделю, продолжительность занятия
составляла полтора часа. В качестве приоритетных были выбраны те, которые наиболее востребованы среди студенческой молодежи. В процессе исследования нами было изучено иерархию терминальных и инструментальных
ценностей студентов. Применение разработанной программы способствовало осознанию студентами ценности
категории «здоровье».
The article investigates the influence of health and recreational
physical activity on terminal and instrumental values of higher education institutions students. The following research methods are
used, including theoretical analysis of professional scientific and methodological resources by domestic and foreign authors,
sociological, psychological and diagnostic, pedagogical research methods, methods of mathematical statistics. To determine the
initial level of healthy lifestyle attitudes formation among students M. Rokych’s method of “Value Orientations” has been used. The
research has been conducted on the basis of Kyiv National Linguistic University, National Pedagogical University named after M. P.
Drahomanov. The study has involved 48 students (23 boys and 25 girls), who were part of the experimental (EG) and control (CG)
groups (total of 24 people). The program of health-improving classes for students of higher education institutions has presupposed
the use of various means of health-improving and recreational physical activities twice a week. The duration of classes was one and
a half hours. Those that are most in demand among student youth were chosen as priorities. Among the young men these were
strength exercises, elements of sport games and recreational games. Among the girls they included health fitness exercises. We
have confirmed the feasibility and necessity of using innovative means of physical activity and forms of extracurricular activities in
development of such programs that significantly increase the motivation of young people to participate in such programs. In the
course of the research we have studied the hierarchy of terminal and instrumental values among young men and women who
studied in higher educational institutions. The application of the developed program contributed to the students' awareness of
“health” category value. Among EG students such instrumental values as education (depth of knowledge, high general culture), selfcontrol (restraint, self-discipline) and rationalism (ability to think wisely and logically, to make thoughtful, rational decisions) have
transferred to the first place. The obtained results prove that there are positive changes in the system of students’ terminal and
instrumental values under the influence of health and recreational motor activity.