Важливо визначити, які можливості в процесах набуття, збереження та реалізації ціннісних констеляцій
стосовно іншої людини є в середовищі школи-інтернату в порівнянні з іншими навчальними закладами щодо
використання найважливіших екзистенціалів практичного життя. Педагоги звертають увагу на ряд чинників, які
перешкоджають ефективному вихованню ціннісного ставлення до людини. Серед них – злочинність, озлобленість,
почуття вседозволеності, низький рівень особистісної комунікації, безвідповідальність, життєвий песимізм, тощо.
Аналіз теоретичних праць та узагальнення наукових положень дають підстави вважати, що ціннісне ставлення до іншої
людини – інтегроване новоутворення, яке визначається гуманістичною етикою і мораллю та базується на таких
моральних цінностях, як повага, гідність, рівноправ’я, доброзичливість, виваженість, самодостатність, готовність до
конструктивного діалогу.
Важно определить, какие возможности в процессах приобретения,
сохранения и реализации ценностных констелляцией отношения к другому человек у есть в среде школыинтерната по сравнению с другими учебными заведениями об использовании важнейших екзистенциалов
практической жизни. Педагоги обращают внимание на ряд факторов, препятствующих эффективному
воспитанию ценностного отношения к человеку. Среди них – преступность, озлобленность, чувство
вседозволенности, низкий уровень личностной коммуникации, безответственность, жизненный пессимизм, и
тому подобное.Анализ теоретических работ и обобщения научных положений дают основания считать, что
ценностное отношение к другому человеку - интегрированное новообразование, которое определяется гуманистической этикой и моралью, базируется на таких моральных ценностях, как уважение, достоинство,
равноправие, доброжелательность, взвешенность, самодостаточность, готовность к конструктивному
диалогу.
It is important to determine what opportunities exist in the processes of acquisition, preservation and
realization of value constellations, relative to another person in the boarding school environment compared to other educational
institutions regarding the use of the most important existential of practical life. Teachers pay attention to a number of factors that
prevent the effective education of value attitude towards the person. There are crime, anger, sense of permissibility, low level of
personal communication, irresponsible, life pessimism and etc. among them. Analysis of theoretical works and synthesis of scientific
provisions suggest that value attitude towards another person is an integrated neoplasm, which is determined by humanistic ethics
and morality and is based on moral values such as respect, dignity, equality, benevolence, balance, self-sufficiency, readiness for
constructive dialogue. Therefore, the formation of the value of another person is a specially organized educational process, which
defines the attitude towards another person, as the highest value of the subject of life, aimed at combining knowledge about such
moral values as respect for dignity, equality, benevolence, balance, self-sufficiency, readiness for constructive dialogue, ideas about
the ways of their manifestation and ability to guide them in their own activities. Thus, philosophical, psychological and pedagogical
studies show that the value attitude towards another person is an important characteristic of the moral sphere of the individual and is
most confirmed by humanistic ethics and morality and is the basis of domestic and international legislation, which needs the close
attention and development of optimal pedagogical conditions for the formation of a value attitude towards another person in pupils of
boarding schools, as the most impressionable category of children with a view to their socialization and full integration into society.