Автор статті наголошує на соціальній необхідності у підготовці якісних, конкурентоспроможних
майбутніх учителів початкової школи, які не лише володіють фаховими знаннями й професійними
якостями, а й прагнуть до особистісного саморозвитку та самовдосконалення. Дослідниця вважає, одним із шляхів вирішення окресленої проблеми є пошук нових підходів до навчання мовознавчих дисциплін у
сучасних закладах вищої освіти.
У статті проаналізовано лінгвометодичні визначення терміну “підхід”, подано власне трактування
поняття “лінгводидактичний підхід”, проаналізовано основні лінгводидактичні підходи до формування
правописної компетентності майбутніх учителів початкової школи у площині мовознавчих дисциплін.
Автор статьи отмечает социальную необходимость в подготовке качественных,
конкурентоспособных будущих учителей начальной школы, которые не только владеют
профессиональными знаниями и профессиональными качествами, но и стремятся к личностному
саморазвитию и самосовершенствованию. Одним из путей решения очерченной проблемы является поиск
новых подходов к изучению языковедческих дисциплин в современных учреждениях высшего образования.
В статье проанализированы лингвометодические определения термина “поход”, подана
собственная трактовка понятия “лингводидактический подход”, проанализированы основные
лингводидактические подходы к формированию компетентности правописания будущих учителей
начальной школы в плоскости языковедческих дисциплин.
The author of the article emphasizes the social need to prepare high-quality, competitive future primary
school teachers who not only possess professional knowledge and professional qualities, but also strive for personal
self-development and self-improvement. The researcher believes that one of the ways to solve this problem is to
search for new approaches to teaching linguistic disciplines in modern institutions of higher education and the
implementation of integrated links between professional and linguistic disciplines.
The article analyzes the linguistic and methodical definition of the term “approach”, it’s own interpretation of
the notion “linguodidactic approach”. In particular, the author of the article defines a linguodidactic approach as a
system-integration complex of interrelated ideas, principles, forms, methods, teaching methods in accordance with a
specific educational goal – the formation of the spelling competence of future primary school teachers in the context of
solving the tasks of the New Ukrainian school.
In scientific intelligence it is indicated that at the present time in pedagogy and linguistics of higher
education there is no single classification of approaches to learning. According to the author, an objective and
desired result of research can be achieved by integrating traditional and innovative approaches. The article
analyzes linguodidactic approaches for the formation of the spelling of competence of future teachers of primary
school in the plane of linguistic disciplines: competence, communicative-activity, cognitive-communicative,
personality-oriented, systemic, synergistic, text-centered, axiological, socio-cultural.