Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Формування ладового чуття як основи розвитку музичного слуху майбутніх учителів музики у традиціях Одеської хорової школи

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Віла-Боцман, О. П.
dc.date.accessioned 2020-07-15T05:47:08Z
dc.date.available 2020-07-15T05:47:08Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Віла-Боцман, О. П. Формування ладового чуття як основи розвитку музичного слуху майбутніх учителів музики у традиціях Одеської хорової школи / О. П. Віла-Боцман // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. - Вип. 16(21), ч. 1. - С. 57-63. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/30459
dc.description.abstract У статті розглядаються питання методики розвитку найважливішого компоненту професійного музичного слуху – ладового відчуття. Автором були проаналізовані праці родоначальника Одеської хорової школи – К. К. Пігрова, а також його творчих спадкоємців. Порівнюючи результат аналізу з сучасними потребами музичної освіти, автор пропонує варіант подальшого розвитку методичного комплексу щодо виховання ладового почуття майбутніх вчителів музики, надає короткі рекомендації щодо організації навчального процесу. ua
dc.description.abstract В статье рассматриваются вопросы методики развития важнейшего компонента профессионального музыкального слуха – чувства лада. Автором проведен анализ работ родоначальника Одесской хоровой школы – К. К. Пигрова, а также его творческих наследников. Сопоставляя результат анализа с современными потребностями музыкального образования, автор предлагает вариант дальнейшего развития методического комплекса воспитания чувства лада будущих учителей музыки, даёт краткие рекомендации относительно организации учебного процесса. ua
dc.description.abstract The article deals with specific work on the musical ear and vocal intonation with students of pedagogical university at solfeggio lessons, choir classes, vocal ensembles. Musical ear or aural skills is a skill by which musicians learn to identify, solely by hearing, pitches, intervals, melody, chords, rhythms, and other basic elements of music. Mode sense is an important part of ear training. In the theory of Western music, mode generally refers to a type of scale, coupled with a set of characteristic melodic behaviors. Odessa Choir School has its own traditions of ear training and mode sense forming. In this article, the author has analyzed scientific works of Konstantin Pigrov, Vasily Ship, Vera Lugovenko, Irina Kochkina, Veronica Gorchakova, and Natalia Koehn. Konstantin Pigrov is a parent of Choral Department of the Odessa National Academy of Music and Musical Faculty of the South-Ukrainian National Pedagogical University. His principles of work are relevant today too. He considers vocal intonation as the most important part of artistically perfect performance. In his books, he describes the basic principles of his method of ear training. Functional pitch recognition involves identifying the function or role of a single pitch in the context of an established tonic. Once a tonic has been established, each subsequent pitch may be classified without direct reference to accompanying pitches. Many musicians use functional pitch recognition in order to identify, understand, and appreciate the roles and meanings of pitches within a key. To this end, scale-degree numbers or movable-do solmization (do, re, mi, etc.) can be quite helpful. Using such systems, pitches with identical functions (the keynote or tonic, for example) are associated with identical labels (1 or do, for example). Konstantin Pigrov and his followers have created a school, which is also productive today. It needs some changes to become satisfying the demands of modern education. For example: modern school and choral repertoire is necessary to update training materials for solfeggio lessons. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject сольфеджіо ua
dc.subject музичний слух ua
dc.subject ладове почуття ua
dc.subject співацька інтонація ua
dc.subject Одеська хорова школа ua
dc.subject К. К. Пігров ua
dc.subject сольфеджио ua
dc.subject музыкальный слух ua
dc.subject чувство лада ua
dc.subject певческая интонация ua
dc.subject Одесская хоровая школа ua
dc.subject К. К. Пигров ua
dc.subject solfeggio ua
dc.subject musical ear (aural skills) ua
dc.subject mode sense ua
dc.subject vocal intonation ua
dc.subject Odessa Choir School ua
dc.subject Pigrov Konstantin ua
dc.subject.classification 781.21 ua
dc.title Формування ладового чуття як основи розвитку музичного слуху майбутніх учителів музики у традиціях Одеської хорової школи ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу