ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Helen Chukwudi Oribayo | |
dc.contributor.author | Ayodele Olalekan Shotunde | |
dc.contributor.author | Godwin Ehi Azenabor | |
dc.date.accessioned | 2020-07-13T09:33:34Z | |
dc.date.available | 2020-07-13T09:33:34Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Helen Chukwudi Oribayo. A Critical Reflection of Martins Buber’s Philosophy of Education and Its Relevance in the New-State / Helen Chukwudi Oribayo, Ayodele Olalekan Shotunde, Godwin Ehi Azenabor // Філософія освіти. Philosophy of Education : науковий часопис / Інститут вищої освіти НАПН України, НПУ імені М. П. Драгоманова. – Київ, 2019. – № 2 (25). – C. 114-126. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/30433 | |
dc.description.abstract | The aim of this essay is to examine the relevance of I and Thou through the lens of Martins Buber’s philosophy of education. The fundamental problem is that the educational system in the new-states like Nigeria is in need of re-orien-tation. Owing to this, policy formulators and educational practitioners need to see education in relational terms with regards to its relevance, implementation and its methodology together with the ends which education wishes to serve to as a facilitator of societal development. The method of critical analysis is use-ful to facilitate the re-orientation exercise. Findings show that Buber’s philoso-phy of education as embedded in the idea of I and Thou encourages interaction among individuals which are integral to the flourishing of positive relationship between the educational system and the community. Consequently, the paper attempts to unveil how this value position could impact positively on the Nigeri-an educational system in a bid to avert its decline. Buber’s I-Thou (You) relation-ship opens avenue for encounter in which people could engage with each other fully through dialogue. The education is based on authentic relations between teachers and learners where knowledge that is not imposed by the teacher is the basis of true pedagogy. In Buber’s idea of “I and Thou (You)”, personal relation should tend beyond individualism and collectivism for the future generations.The knowledge of self should be first and foremost: learners must be taught to explore their two autonomous instincts: the originator and the communion. Buber explains that the goal of the learner is to turn objective knowledge into ac-tive knowledge which helps in self actualization in the relational world. | ua |
dc.description.abstract | Мета цього есе – дослідити актуальність стосунку «Я і Ти» через при-зму філософії освіти Мартина Бубера. Фундаментальна проблема полягає у тому, що освітня система в таких нових державах, як Нігерія, потребує пере-орієнтації. У зв’язку з цим розробникам політики та практикам освіти необ-хідно бачити освіту у реляційному відношенні з точки зору її актуальності, впровадження та методології, а також цілей, яким освіта хоче слугувати як фасилітатор суспільного розвитку. Метод критичного аналізу корисний для полегшення такої переорієнтації. Висновки показують, що філософія осві-ти, за Бубером, закладена в ідеї побудови стосунків за моделлю «Я і Ти», яка заохочує взаємодію між людьми і є невід’ємною частиною процвітання по-зитивних відносин між освітньою системою та громадою. Отже, досліджен-ня прагне розкрити, як ця ціннісна позиція може позитивно вплинути на ні-герійську освітню систему, намагаючись запобігти її занепаду. Стосунки за моделлю «Я і Ти», за Бубером, відкривають простір для зустрічі, в якій люди могли б повністю взаємодіяти один з одним шляхом діалогу. Освіта базуєть-ся на автентичних відносинах між викладачами та учнями, де знання, які не нав’язуються вчителем, є основою справжньої педагогіки. Згідно моделі стосунків “Я і Ти” Бубера, міжособистісні стосунки для блага наступних по-колінь мають підніматися над індивідуалізмом і колективізмом. Пізнання себе повинно бути першим і первинним: учнів слід навчити досліджувати свої два автономні інстинкти - ініціатора та учасника спілкування. Бубер пояснює, що мета учня – перетворити об’єктивні знання в активні знання, які допомагають йому самореалізуватися у реляційному світі. | ua |
dc.description.abstract | государствахЦель этого эссе – исследовать актуальность отношения «Я и Ты» через призму философии образования Мартина Бубера. Фундаментальная про-блема заключается в том, что образовательная система в таких новых го-сударствах, как Нигерия, требует переориентации. В связи с этим разработ-чикам политики и практикам образования необходимо видеть образование в реляционном отношении с точки зрения его актуальности, внедрения и методологии, а также целей, которым образование хочет служить как фа-силитатор общественного развития. Метод критического анализа полезен для облегчения такой переориентации. Выводы показывают, что филосо-фия образования, по Буберу, заложена в идее построения отношений по модели «Я и Ты», которая поощряет взаимодействие между людьми и яв-ляется неотъемлемой частью процветания позитивных отношений между образовательной системой и сообществом. Таким образом, исследование стремится раскрыть, как эта ценностная позиция может положительно по-влиять на нигерийскую образовательную систему, пытаясь предотвратить ее упадок. Отношения по модели «Я и Ты», по Буберу, открывают простран-ство для встречи, в которой люди могли бы полностью взаимодействовать друг с другом путем диалога. Образование базируется на аутентичных отношениях между преподавателями и учениками, где знания, которые не навязываются учителем, являются основой настоящей педагогики. Со-гласно модели отношений «Я и Ты» Бубера, межличностные отношения для блага будущих поколений должны подниматься над индивидуализ-мом и коллективизмом. Познание себя должно быть первым и первичным: учащихся следует научить исследовать свои два автономных инстинкта – инициатора и участника общения. Бубер объясняет, что цель ученика – пре-вратить объективные знания в активные знания, которые помогают ему самореализоваться в реляционному мире. | ua |
dc.language.iso | en | ua |
dc.publisher | Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | Buber’s Philosophy of Education | ua |
dc.subject | Holistic Encounter | ua |
dc.subject | I and Thou | ua |
dc.subject | Nigerian Educational System | ua |
dc.subject | філософія освіти Бубера | ua |
dc.subject | голістична зустріч | ua |
dc.subject | Я і Ти | ua |
dc.subject | Нігерійська освітня система | ua |
dc.subject | философия образования Бубера | ua |
dc.subject | холистическая встреча | ua |
dc.subject | Я и Ты | ua |
dc.subject | Нигерийская образовательная система | ua |
dc.subject.classification | 37.032 | ua |
dc.title | A Critical Reflection of Martins Buber’s Philosophy of Education and Its Relevance in the New-State | ua |
dc.title.alternative | Критичні розмірковування щодо філософії освіти Мартіна Бубера та її актуальності у нових державах | ua |
dc.type | Article | ua |