У статті приводяться результати дослідження експериментально -педагогічної, наукової літератури з розвитку теорії та методики фізичного виховання дітей з порушеннями зору в Українській дефектології ХХ століття. Аналіз праць фахівців цієї галузі показав досягнення педагогічних знань в реабілітації та соціалізації дітей даної категорії. Уміле використання фізичних вправ в процесі корекційної роботи дозволяє попередити рухові вади, нормалізувати хід фізичного розвитку сліпих та слабозорих дітей та значною мірою подолати вторинні порушення. Окрім цього, фізичне виховання є могутнім засобом підготовки дітей з вадами зору до суспільно-корисної праці та життя у суспільстві.
В статье приводятся результаты исследования экспериментально -педагогической, научной литературы по развитию теории и методики физического воспитания детей с нарушениями зрения в Украинской дефектологии ХХ столетия. Анализ работ специалистов этой области показал достижение педагогических знаний в реабилитации и социализации детей данной категории. Умелое использование физических упражнений в процессе коррекционной работы позволяет предупредить двигательные недостатки, нормализовать ход физического развития слепых и слабовидящих детей и в значительной мере преодолеть вторичные нарушения. Кроме этого, физическое воспитание является мощным средством подготовки детей с недостатками зрения к общественно-полезной работе и жизни в обществе.
In article results of research of experimentally-pedagogical, scientific literature from development of the theory and a technique of physical training of children with sight infringements in the Ukrainian defectology are resulted. The analysis of works of experts of this area has shown achievement of pedagogical knowledge in necessity of application of methods of training which are directed on formations of comprehension of their impellent activity which achievement will provide their successful social adaptation, rehabilitation and socialisation of children of the given category. In theoretical researches in the field of physical training of children with sight lacks there were generated theoretical bases of correctional training of these children. It became possible thanks to development of adjacent sciences, especially such, as the general psychology and pedagogic, ophthalmology, psychopathology, private techniques and etc. Specificity and features of experimentally-pedagogical researches have brought many new ideas, in these of year has been carried out new discoveries, the put questions which were not discussed in scientific community earlier are found new the methodology. Skilful use of physical exercises in the course of correctional work allows to warn impellent lacks, to normalise a course of physical development of blind and visually impaired children and appreciably to overcome secondary infringements. Physical exercises and sports is effective means of correction of lacks of their impellent sphere. Such improvement of impellent abilities of children under the influence of physical exercises testifies about possibilities of the impellent analyzer. Regular employment by physical exercises improve health of the person, simultaneously assist correction and coordination of movements, gait, development of physical abilities, education of moral-strong-willed qualities. Scientifically well-founded and experimentally checked up modern pedagogical technologies of physical training have the big efficiency in correctional work with such contingent of children, resolving it on certain parametres not only to reach level of coevals with the kept analyzers, but in some abilities and to surpass them. Besides, physical training is powerful means of preparation of children with sight lacks to socially useful work and life in a society.