Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Оцінка емоційно-вольової сфери школярів за методикою Басса-Дарки

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Деделюк, Н.
dc.contributor.author Томащук, О.
dc.date.accessioned 2020-06-25T05:37:58Z
dc.date.available 2020-06-25T05:37:58Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Деделюк Н. Оцінка емоційно-вольової сфери школярів за методикою Басса-Дарки / Н. Деделюк, О. Томащук // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. - Вип. 3К 2 (71). - С. 101-104. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/29998
dc.description.abstract The state of pupils’ hostility and aggression were determined and investigated. Different components of individual’s mental health were identified and investigated according to the following criteria: according to the mental activity of man (mental, emotional, practical); according to the direction of activity (personal, social). The Buss-Durkee methodology was included in the program of mental health evaluation. Aggression and hostility were differentiated according to the following reactions: physical aggression, adverse aggression, irritability, negativism, resentment, suspicion, verbal aggression, guilt. Respondents were offered 75 statements with a right to answer «yes» or «no». While drawing up a questionnaire the authors were using the following principles: 1) the issue may relate to only one form of aggression; 2) the question were formulated in such a manner, that the public approval rate on the answers was reduced. Responses were quantitatively assessed according to eight scales techniques. Quantitative indicators were compared among themselves to determine the most dominant form of aggression, emotional and volitional stability. It was determined that dynamics of indicators change according to age, ability to understand, express and manage ones feelings. The maturity level of emotional and volitional spheres drives the healthy and harmonious development of personality. ua
dc.description.abstract Досліджено та визначено стан агресії та ворожості у школярів. В програму оцінки психічного здоров’я включено методику А.Басса–А.Дарки: опитувач диференціює прояви агресії і ворожості, виділяючи наступні види реакцій: фізична агресія, побічна агресія, роздратованість, негативізм, образа, підозра, вербальна агресія, почуття провини. Респондентам запропоновано 75 стверджень, на які вони мають відповісти «так» або «ні». Встановлено, що динаміка показників змінюється з віком і здатністю розуміти, висловлювати та регулювати свої почуття. Рівень зрілості емоційно-вольової сфери є рушійною силою здорової та гармонійно розвинутої особистості. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject psychology ua
dc.subject health ua
dc.subject emotional and volitional spheres ua
dc.subject psychological reaction ua
dc.subject aggression ua
dc.subject pupils ua
dc.subject methodology ua
dc.subject study ua
dc.subject психологія ua
dc.subject здоров’я ua
dc.subject емоційноно-вольова сфера ua
dc.subject психологічні реакції ua
dc.subject агресія ua
dc.subject школярі ua
dc.subject методика ua
dc.subject дослідження ua
dc.subject.classification 378:37.015.3 ua
dc.title Оцінка емоційно-вольової сфери школярів за методикою Басса-Дарки ua
dc.title.alternative Evaluation of emotional and volitional spheres of pupils on the basis of Buss-Durkee methodology ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу