Здійснено аналіз освітньо-професійних програмах підготовки майбутніх фахівців фізичної культури закладів вищої
освіти України. З’ясовано, що професійна мобільність ґрунтується на принципах доступності, відкритості, системності, неперервності.Проаналізовано компетентності з мобільним змістом в освітньо-професійних програмах у закладах вищої освіти України, що здійснюють підготовку сучасного вчителя фізичної культури. Досліджено особливості системи професійної підготовки бакалаврів із фізичної культури та спорту. Виявлено важливу здатність майбутніх учителів фізичної культури розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в галузі середньої освіти, що передбачає застосування теорій та методів освітніх наук та педагогіки, фізичного виховання і спорту, фізіології, біомеханіки, морфології. Авторами акцентовано на компетентностях із мобільним змістом, що має важливе значення для сучасної фізкультурної освіти, яка швидко адаптується до нових умов ринкової економіки. Визначено тенденції щодо формування професійної компетентності у майбутніх учителів фізичної культури: розширення автономії навчальних закладів; визначення особистісного фокусу освітньо-професійної програми підготовки фахівців; узагальнення опису результатів навчання; залучення закордонних професорів для викладання фахових дисциплін, тренерів для збірних команд в різних видах спорту з метою підвищення свого міжнародного іміджу та конкурентоздатності; домінування іноземної мови академічного співтовариства.
З’ясовано особливості освітньої програми підготовки бакалаврів фізичної культури та спорту, які передбачають
забезпечення індивідуальної траєкторії фахової підготовки майбутнього вчителя. Проаналізовано загальні та професійні компетентності з урахуванням сучасних тенденцій розвитку педагогіки, психології, теорії та методики фізичного виховання.
The article analyzes the educational and professional training programs for future specialists of Physical Education in
higher educational institutions of Ukraine. It is found out that professional mobility is based on the principles of accessibility,
openness, systematicity, continuity. Competences with mobility content in educational and professional programs in higher educational institutions of Ukraine, which provide the training of modern Physical Education teacher, are analyzed. The peculiarities of the system of professional training of Physical Education and Sport bachelors are investigated. The important ability of future Physical Education teachers to solve complex specialized problems and practical issues in the field of secondary education has been revealed, which involves realization of the theories and methods of educational sciences and Pedagogy, Physical Education and Sport, Physiology, Biomechanics, Morphology. The authors focus on competencies with mobility content, which is essential for modern physical education, because it is rapidly adapting to the new conditions of market economy. The tendencies concerning formation of professional competence of future teachers of Physical Education are defined: expansion of autonomy of educational institutions; determination of personal focus of educational and professional training program for specialists; generalization of the learning outcomes description; attracting of foreign professors to teach professional disciplines, involvement of coaches for national teams in various sports in order to improve their international image and competitiveness; foreign language domination among the academic community. The peculiarities of the educational program of training of Physical Education and Sport bachelors, which provide the individual trajectory of professional training of the future teacher, have been clarified. The general and professional competences are analyzed taking into account the current tendencies of development of Pedagogy, Psychology, Theory and Methods of Physical Education.