В статті розкривається сутність педагогічної готовності до інноваційної діяльності; презентується модель формування готовності майбутніх учителів фізичного виховання до інноваційної діяльності, яка складається з принципів: адекватності сучасним вимогам, індивідуалізації, технологічності, динамічності; умов: психолого-педагогічних, організаційних, методичних; компонентів готовності до інноваційної діяльності: мотиваційного, особистісного, когнітивно-операційного, рефлексивного, креативного; етапів: формування у студентів інноваційного мислення, вивчення інноваційних педагогічних технологій у діяльності вчителя фізкультури; розкриваються шляхи формування готовності до педагогічної інноваційної діяльності в процесі вивчення передового педагогічного досвіду.
В статье раскрывается сущность педагогической готовности к инновационной деятельности; презентуется модель формирования готовности будущих учителей физического воспитания к инновационной деятельности, состоящая из принципов: адекватности современным требованиям, индивидуализации, технологичности, динамичности; условий психолого-педагогических, организационных, методических; компонентов готовности к инновационной деятельности: мотивационного, личностного, когнитивно-операционного, рефлексивного, креативного; этапов: формирование у студентов инновационного мышления, изучение инновационных педагогических технологий в деятельности учителя физкультуры; раскрываются пути формирования готовности к педагогической инновационной деятельности в процессе изучения передового педагогического опыта.
The pedagogical readiness to innovative activity is revealed in this article; formation of the readiness to innovative activity of future PE teachers model is presented. It consists of principles of: adequacy to modern demands, individualization, technology, dynamics; conditions: psychological-pedagogical, organizational, methodological, components of readiness to innovative activity: motivational, personal, cognitive-operational, reflectional, creative; stages: students innovative thinking forming, innovative pedagogical technologies in PE teachers’ activity studies; the ways of readiness to innovative activity forming in the process of studying of advanced pedagogical experience are revealed. Experimental work of readiness to innovative activity modeling was based on Faculty of Physical Training in Lviv State University of Physical Culture and consisted of 3 stages: preventive, educational and creative. One hundred and twenty of third year students (58 students – experimental group, 62 – control group) took part in the experiment that was aimed to study the advanced pedagogical experiences of PE teachers. Dynamics that reflects the effectiveness of model functioning in comparison to traditional practice was determined based on four levels: low, average, sufficient and high. The self-evaluation data was gathered with the help of teacher readiness to innovative activity diagnostics method by I. Piskaryova. Statistical processing of the results that were gathered demonstrates the quality changes in all components of readiness to innovative activity between students of experimental and control groups. Herewith in the structure of readiness of experimental group students the positive changes have been detected: the amount of students with high level of readiness to innovative pedagogical activity have grown considerably and the amount of students with low or average level have decreased. The received results let us to assert that modeling of future PE teachers readiness to innovative activity is possible in the process of studying of advanced pedagogical experience using such methods like familiarization with experience, practical training and involvement of students into experimental work, and also with the help of creating conditions of psychological safety and freedom.