At the present stage, it is important to study the parameters of the cardiovascular system of preschool children, since, as is known, they are predictors of health. The study involved 54 children 5-6 years old (25 girls, 29 boys) who needed correction of psychophysical development, among them: 9 - with musculoskeletal disorders, which did not visually show motor insufficiency (gross violation of walking , running, jumping), 15 - with speech impairment, 16 - with mental retardation, 5 - with Down syndrome, 9 - with disturbances of the autistic spectrum. The research was conducted on the basis of pre-school educational institutions of Lviv and Lviv oblast, in which groups of inclusive type function. The evaluation of the cardiovascular system parameters was performed according to palpation pulsometry data, a spontaneous tonometry using Korotkov's method, with the definition of: heart rate, systolic, diastolic and pulse blood pressure, Robinson's index, Adaptation Potential for R. M. Baevsky. Results of the study of the functional state of the cardiovascular system in children aged 5-6 years with deviations in psychophysical development showed that in the absence of visible pathological abnormalities of the cardiovascular system, there is a decrease in functional and reserve capabilities that can become predictors of pathological changes in the body. As a result of the study, deterioration of the functional state of the cardiovascular system, characterized by a slight increase in heart rate alone. In the majority of examined children, the unsatisfactory quality of blood circulation regulation was noted (92.0% of girls, 75.8% of boys). The reduced adaptive capacity of the circulatory system was detected in children of both sexes with delayed mental development, Down syndrome and autistic spectrum disorders, whereas in the peers with musculoskeletal disorders and with speech impairment satisfactory adaptation level was established. The significance of indicators of the endurance rate of the studied children with special needs of both sexes, regardless of the defect, indicates a weakening of the cardiovascular system.
На сучасному етапі є актуальним вивчення показників серцево-судинної системи дітей дошкільного віку, оскільки, як відомо, вони є предикторами здоров’я. У дослідженні взяли участь 54 дитини 5–6 років (25 дівчаток, 29 хлопчиків), які потребують корекції психофізичного розвитку, серед них: 9 – із порушеннями опорно-рухового апарату (ПОРА), у яких візуально не відзначалося рухової недостатності (грубе порушення ходьби, бігу, стрибків), 15 – із порушеннями розвитку мовлення (ПРМ), 16 – із затримкою психічного розвитку (ЗПР), 5 – із синдромом Дауна (СД), 9 – із розладами аутистичного спектру (РАС). Результати вивчення функціонального стану серцево-судинної системи у дітей 5–6 років з відхиленнями у психофізичному розвитку показали, що при відсутності видимих патологічних відхилень серцево-судинної системи, має місце зниження функціональних і резервних можливостей, що можуть стати предикторами патологічних змін в організмі.