Педагогические достижения А. С. Макаренко получили широчайшее признание и в нашей стране, и за рубежом. В пользу этого говорит тот факт, что в 1988 году по решению ЮНЕСКО во всем мире отмечался 100-летний юбилей со дня его рождения. Его книги, в которых он делится своими педагогическими идеями и опытом воспитания малолетних преступников, переведены на многие языки мира. Однако, по мнению автора статьи, педагогическое и философско-мировоззренческое наследие Макаренко до сих пор не получило объективной, адекватной оценки. В связи с этим автор ставит перед собой цель – дать объективную оценку философско-мировоззренческим основаниям педагогической системы А. С. Макаренко. С этой целью в статье проводится сравнительный анализ основных (фундаментальных) положений педагогической системы А. С. Макаренко с соответствующими идеями, содержащимися в педагогике, философии и системном подходе. Проведенный в статье анализ приводит автора к однозначному выводу о том, что философско-мировоззренческими основаниями педагогической системы А.С. Макаренко были философской и педагогической диалектикой в сочетании с системным подходом и логикой здравого смысла.
Педагогічні досягнення А. С. Макаренка отримали широке визнання і в нашій країні, і за кордоном. На користь цього говорить той факт, що в 1988 році за рішенням ЮНЕСКО в усьому світі відзначався 100-річний ювілей від дня його народження. Його книги, в яких він ділиться своїми педагогічними ідеями та досвідом виховання малолітніх злочинців, перекладені багатьма мовами світу. Однак, на думку автора статті, педагогічна та філософсько-світоглядна спадщина Макаренка досі не отримала об’єктивної, адекватної оцінки. У зв’язку з цим автор ставить перед собою мету - дати об’єктивну оцінку філософсько-світоглядним підставам педагогічної системи А. С. Макаренка. З цією метою в статті проводиться порівняльний аналіз основних (фундаментальних) положень педагогічної системи А. С. Макаренка з відповідними ідеями, що містяться в педагогіці, філософії та системному підході. Проведений у статті аналіз приводить автора до однозначного висновку про те, що філософсько-світоглядними підставами педагогічної системи А. С. Макаренка була філософська та педагогічна діалектика в поєднанні з системним підходом і логікою здорового глузду.
A. S. Makarenko pedagogical achievements got wide recognition both in our country and abroad. The main advantage is the fact that in 1988 by decision of UNESCO, the whole world celebrated the 100-anniversary from his birthday. His book, where he shares his teaching ideas and experience of education of juvenile delinquents, was translated into many languages of the world. However, according to the author, pedagogical, philosophical and ideological heritage of Makarenko has yet to receive objective, adequate assessment. The aim of the article is to define the value of the philosophical and ideological bases of A. S. Makarenko pedagogical system. According to this purpose, the article contains a comparative analysis of the main (fundamental) principles of the A. S. Makarenko pedagogical system with relevant pedagogical, philosophical and system approach ideas. The author makes the unequivocal conclusion that the philosophical and religious bases of A. S. Makarenko pedagogical system were philosophical and pedagogical dialectics in the combination with the system approach and logic of common sense.