У статті проаналізовано становлення та розвиток освітньо-наукових закладів української діаспори в Західній Європі з метою виявлення їх впливу на збереження ідентичності української спільноти в цих країнах, зокрема у Великобританії, Німеччині, Франції. З’ясовано, що шкільна та університетська освіта, а також наукові установи дали змогу до цього часу українській спільноті не асимілюватись у чужорідному оточенні.
Автор стверджує, що утворення й існування освітньо-наукових закладів української діаспори в Західній Європі стало можливим насамперед завдяки українській інтелігенції, що, опинившись за кордоном і втративши змогу працювати для України на її території, почала трудитися на благо рідної держави поза її межами. Зазначається, що мови для освітньо-наукової діяльності серед українських іммігрантів у Великобританії, Німеччині, Франції були різними і часто залежали від зовнішніх обставин. Одні з них підтримували держави, на території яких вони знаходилися, інші ж утримувалися лише за рахунок самих українців. Проте, не зважаючи на фінансові труднощі та несприятливі умови, з якими періодично зіштовхувалися українські освітньо-наукові заклади у Західній Європі, їхня роль у збереженні національної ідентичності закордонних українців – колосальна.
В статье проанализировано становление и развитие образовательно-научных заведений украинской диаспоры в Западной Европе с целью выявления их влияния на сохранение идентичности украинского сообщества в этих странах, в частности в Великобритании, Германии, Франции. Выяснено, что школьное и университетское образование, а также научные учреждения дали возможность до этого времени украинскому сообществу не ассимилироваться в инородном окружении. Автор утверждает, что образование и существование образовательно-научных заведений украинской диаспоры в Западной Европе стало возможным в первую очередь благодаря украинской интеллигенции, что, очутившись за рубежом и потеряв возможность работать для Украины на ее территории, стала трудиться на благо родного государства вне ее пределов. Условия для образовательно-научной деятельности среди украинских иммигрантов в Великобритании, Германии, Франции были разными и часто зависели от внешних обстоятельств. Одни из них поддерживали государства, на территории которых они находились, другие же содержались лишь за счет самих украинцев. Однако, не смотря на финансовые трудности и неблагоприятные условия, с которыми периодически сталкивались украинские образователь-но-научные заведения в Западной Европе, их роль в сохранении национальной идентичности заграничных украинцев – колоссальная.
Formation and development of educational and scientific institutions of Ukrainian diaspora in Western Europe for the purpose of identification of their influence on preservation of identity of Ukrainian community in these countries, in particular in Great Britain, Germany, France are analyzed in the article. It is found out that school and university education, and also scientific institutions gave the chance to Ukrainian community not to assimilate till this time in an alien environment. The author underlines that education and existence of scientific institutions of the Ukrainian diaspora in Western Europe became possible first of all due to Ukrainian intellectuals that, having come to be abroad and having lost opportunity to work for Ukraine on its territory, began to work for the benefit of the native state beyond its borders. Conditions for educational and scientific activity among the Ukrainian immigrants in Great Britain, Germany, France were different and often depended on external circumstances. One of them supported the states in which territory they located, others contained only at the expense of Ukrainians. However, despite financial difficulties and adverse conditions which the Ukrainian educational and scientific institutions in Western Europe periodically met, their role in preservation of national identity of foreign Ukrainians was great.