У статті презентовано результати дослідження особливостей знань і практичного досвіду вчителів початкових класів щодо роботи з молодшими школярами із дисграфією. Матеріалом дослідження слугували відповіді на запитання розробленої автором анкети, що складається з двох структурних блоків. Запитання першого блоку (з першого по дванадцяте) спрямовувались на виявлення рівня обізнаності вчителів початкових класів з особливостями роботи з дітьми із дисграфією. Запитання другого блоку (з тринадцятого по двадцяте) давали змогу зрозуміти наявність у вчителів практичного досвіду роботи з цією категорією дітей. Крім того, анкета містила запитання (індикатори), що допомагають визначити співвідношення знань і практичного досвіду роботи у вчителів початкових класів, які працюють з молодшими школярами із дисграфією. За результатами аналізу відповідей на запитання анкети сформульовано відповідні висновки.
В статье представлены результаты исследования особенностей знаний и практического опыта учителей начальних классов по работе с младшими школьниками с дисграфией. Материалом для исследования послужили ответы на вопросы разработанной автором анкеты, состоящей из двух структурных блоков. Вопросы первого блока (с первого по двенадцатый) были нацелены на выявление уровня ознакомления учителей начальных классов с особенностями работы детей с дисграфией. Вопросы второго блока (с тринадцатого по двадцатый) давали возможность определить наличие у учителей практического опыта работы с этой категорией детей. Кроме того, в анкете содержались вопросы (индикаторы), которые помогали определить соотношение знаний и практического опыта работы у учителей начальных классов, работающих с младшими школьниками с дисграфией. Исходя из результатов анализа анкетных данных, сформулированы соответствующие выводы.
The article presents results of study on the state of primary school teachers’ awareness of working with primary school children with dysgraphia. In order to achieve this objective the author has designed a questionnaire. It consists of two structural blocks. It is stated that the questions of the first block (from the first to the twelfth questions) are aimed at the identification of level of primary school teachers’ awareness of working with children, suffering from difficulties in written speech (dysgraphia). The second block of questions (from the thirteenth to the twentieth question) makes it possible to trace the presence of teachers’ practical experience of working with this category of children. It is also emphasized that the questionnaire contains questions (indicators), which are aimed at the identification of balance of primary school teachers’ knowledge and practical experience of working with primary school students with difficulties in written speech. It is emphasized that while comprising the questionnaire the author has met basic requirements of questionnaire analysis method, namely: closed questions were distinguished according to the principle of answer construction. The peculiarities of complex questions have also been clarified. It has been noted that the questionnaire did not include open-ended questions because the statistical processing of these questions is rather complicated. The analysis of the results of the questionnaire has shown that all the interviewed teachers had experience of working with this category of children. However, their responses indicated a clear imbalance between their awareness of the issue and their experience of working with primary school children with dysgraphia. Based on the results of the analysis of the answers to the questionnaire, some conclusions have been drawn. The responses to the questions of the theoretical block have shown that only some questions (3, 4, 5, 7, 11, 12) have been answered correctly by the teachers. They felt some difficulties while answering the questions dealing with writing disorders, main principles of mistakes in the process of written speech development. The questions of the second block, which were indicators of the balance between teachers’ knowledge and practical experience of working with children with dysgraphia, have shown the need to develop a logocompetence.