У статті висвітлено етапи та структуру регіонального експерименту, присвяченого формуванню природно-математичних уявлень в учнів загальноосвітніх шкіл та навчально-реабілітаційних центрів як ключової компетентності Нової української школи (НУШ). У рамках експерименту створено освітньо-реабілітаційний округ інклюзивного навчання. На базі Теребовлянського НВК створено команду психолого-педагогічного супроводу всіх закладів округа з інклюзивною формою навчання. Діяльність команди буде забезпечувати комплексність й безперервність діагностико-корекційної, соціальної, психолого-педагогічної, фізичної та медико-реабілітаційної допомоги для створення оптимальних умов розвитку учнів з особливими освітніми потребами та ефективної інтеграції їх у суспільство. У статті прописано етапи експерименту: організаційно-підготовчий, діагностико-проектувальний, впроваджувальний (формувальний) і контрольно-узагальнюючий (рефлексивний). Визначено компоненти ключової компетентності «наукове розуміння природи і сучасних технологій та здатність застосовувати їх в практичній діяльності» та окреслено основні завдання: розвиток особистісно-орієнтованої сфери дітей закладу; забезпечення пізнавального розвитку та диференційованого підходу до кожного вихованця з урахуванням їх психофізичних можливостей; розвиток емоційно-вольової сфери дітей з особливими освітніми потребами; розвиток мотиваційно-особистісної сфери учнів Теребовлянського НВК та шкіл округу; забезпечення корекційно-діагностичного підходу до дітей з ООП. Набуття компетентності стане фундаментом подальшої успішної соціалізації та адаптації дітей з особливими освітніми потребами в суспільстві.
В статье освещены этапы и структуру регионального эксперимента, посвященного формированию естественно-математических представлений у учащихся общеобразовательных школ и учебно-реабилитационных центров как ключевой компетентности новой украинской школы (НУШ). В рамках эксперимента создан образовательно-реабилитационный округ инклюзивного обучения. На базе Теребовлянского УВК создана команда психолого-педагогического сопровождения всех учреждений округа с инклюзивной формой обучения. На основе накопленного опыта работы с детьми с особыми образовательными потребностями, коллектив учреждения будет осуществлять квалифицированные консультационные услуги другим учебным заведениям с инклюзивной формой обучения по организации учебно-воспитательного процесса детей с ООП и формирование у них естественно-математических компетенций. В статье прописано этапы эксперимента: организационно-подготовительный, диагностико-проектировочный, внедренческий (формовочный) и контрольно-обобщающий (рефлексивный). Определены компоненты ключевой компетентности «научное понимание природы и современных технологий и способность применять их в практической деятельности» и обозначены его основные задачи. Формирование компетентности станет фундаментом дальнейшей успешной социализации и адаптации детей с особыми образовательными потребностями в обществе.
The article describes the stages and structure of the regional experiment devoted to the formation of natural and mathematical insights among students of secondary schools, as well as educational and rehabilitation centres, as the key competences of the new Ukrainian school (hereinafter NUS). As part of the experiment, we created the educational and rehabilitation neighbourhood of inclusive education. At the premises of Terebovlia Educational Complex, we formed a team of psychological and pedagogical support for all neighbourhood institutions with inclusive form of training. The activity of the team will ensure the complexity and continuity of diagnostic and correctional, social, psychological and pedagogical, physical, medical and rehabilitation assistance to create optimal conditions for the development of students with special educational needs and their effective integration into society. The creation of such a team will enable psychological and pedagogical support of correctional training and guidance of children with special educational needs, who study in inclusive educational environments of pre-school and secondary schools of Ternopil Oblast. Basing on extensive experience of working with children with special educational needs, the staff of the establishment will provide qualified advisory services to other educational institutions with inclusive learning for the organisation of the educational process of children with special educational needs and formation of their natural and mathematical competences. The article presents the stages of the experiment, i.e.: organisational and preparatory, diagnostic and planning, conducting (forming) and control-generalising (reflexive) ones. The authors outlined the components of key competence, namely "scientific understanding of nature and modern technologies and ability to apply them in practice" and defined the main tasks as follows: development of person-centred sphere of children of the institution; provision of cognitive development and differentiated approach to each student taking into account their psychophysical possibilities; development of the emotional and volitional sphere of children with special educational needs; the development of the motivational and personal sphere of the students of the Terebovlia Educational Complex and neighbourhood schools; provision of correctional and diagnostic approach to children with special educational needs. The acquirement of competence will become the foundation for further successful socialisation and adaptation of children with special educational needs in society.