У статті розкриваються особливості формування зв’язного мовлення в учнів старших класів спеціальної школи на уроках трудового навчання. Проаналізовані літературні джерела і проведений констатувальний експеримент свідчить про те, що в учнів старших класів спеціальної школи зв’язного мовлення сформоване на недостатньому рівні. Враховуючи особливості розвитку мовлення і практичної діяльності розумово відсталих старшокласників, ґрунтуючись на методичних принципах навчання, нами було сформульовано ряд принципових вимог, у відповідності з якими розроблялася методика корекційної роботи з формування зв’язного мовлення на уроках трудового навчання. Експериментальна робота базувалася на методичних принципах навчання, таких як: комунікативна спрямованість навчання, єдність в реалізації двух напрямків роботи, розвитку мовлення і мислення; обов’язкової мотивації мовної і мовленнєвої та трудової діяльності учнів; формування чуття мови і опори на нього в навчальній та практичній діяльності учнів; взаємозв’язок усної і писемної форм мовлення в процесі їх розвитку нами була розроблена методика корекційної роботи, спрямована на формування зв’язного мовлення розумово відсталих старшокласників на уроках трудового навчання.
В статье раскрываются особенности формирования связной речи у учащихся старших классов специальной школы на уроках трудового обучения. Проанализированные литературные источники и проведенный констатирующий эксперимент свидетельствуют о том, что у учащихся старших классов специальной школы связная речь сформирована на недостаточном уровне. Учитывая особенности развития речи и практической деятельности умственно отсталых старшеклассников на основании методических принципов обучения, нами сформулирован ряд принципиальных требований, в соответствии с которыми разрабатывалась методика коррекционной работы по формированию связной речи у данной категории на уроках трудового обучения.
Экспериментальная работа основывалась на методических принципах обучения, таких как: коммуникативная направленность обучения; единство в реализации двух направлений работы: развития речи и мышления; обязательной мотивации языковой, речевой и трудовой деятельности учащихся; формирования чувства речи и опоры на нее в учебной и практической деятельности учащихся; взаимосвязь устной и письменной форм речи в процессе их развития нами разработана методика коррекционной работы, направленная на формирование связной речи умственно отсталых старшеклассников на уроках трудового обучения.
The article reveals the peculiarities of the formation of coherent speech among high school students in a special school at the lessons of labor training. Analyzed literary sources and the conducted ascertaining experiment testify that in high school students of a special school the features of a coherent speech are formed at an insufficient level. Taking into account the peculiarities of the development of speech and practical activity of mentally retarded senior pupils on the basis of methodological principles of education, we formulated a number of fundamental requirements, in accordance with which a method of corrective work on forming coherent speech in the lessons of labor training was developed.
Experimental work was based on methodological principles of teaching, such as: communicative orientation of teaching, unity in the implementation of two areas of work, development of speech and thinking; mandatory motivation for language and speech and work of students; the formation of a sense of language and reliance on it in the educational and practical activities of students; interrelation of oral and written forms of speech in the course of their development, we developed a corrective technique aimed at forming a coherent speech of mentally retarded high school students in the lessons of labor training.