З огляду на кризові явища в українському суспільстві зростає необхідність у формуванні ціннісного ставлення до іншої людини. Особливо ця проблема є гострою у школах-інтернатах, де навчаються діти-сироти, які позбавлені батьківського піклування, та соціальні сироти. Ранній негативний життєвий досвід є причиною негативного ставлення до людей, що у дорослому віці може виявлятися у різного виду відхилення: нехтуванні моральних правил поведінки, труднощах спілкування з іншими людьми тощо. Ціннісне ставлення до іншої людини є важливою характеристикою моральної сфери особистості й найбільшою мірою підтверджується гуманістичною етикою і мораллю та є основою вітчизняного і міжнародного законодавства, що потребує пильної уваги та розробки оптимальних педагогічних умов формування ціннісного ставлення до іншої людини у підлітків шкіл-інтернатів, як найбільш вразливої категорії дітей з метою їх соціалізації та повноцінної інтеграції у суспільство.
Учитывая кризисные явления в украинском обществе растет необходимость в формировании ценностного отношения к другому человеку. Особенно эта проблема является острой в школах-интернатах, где обучаются дети-сироты, лишенные родительской опеки, и социальные сироты. Ранний негативный жизненный опыт является причиной негативного отношения к людям, во взрослом возрасте может проявляться в разного вида отклонения: пренебрежении моральных правил поведения, трудностях общения с другими людьми и тому подобное. Ценностное отношение к другому человеку является важной характеристикой нравственной сферы личности и в наибольшей степени подтверждается гуманистической этикой и моралью и является основой отечественного и международного законодательства, что требует пристального внимания и разрабо тки оптимальных педагогических условий формирования ценностного отношения к другому человеку у подростков школ-интернатов, как наиболее уязвимой категории детей с целью их социализации и полноценной интеграции в общество.
Considering the crisis phenomena in the Ukrainian society the need in forming the value attitude towards another person grows. This problem is particularly acute in boarding schools, where orphans who are deprived of parental care and social orphans study. Early negative life experience is the reason for negative attitude towards people, which in adulthood can be at different types of deviation: disregard of moral rules of behavior, difficulties of communication with other people, etc. European integration changes in Ukraine encourage the introduction of a humanist approach in boarding schools and the rejection of a decision-making (authoritarian) style of child-rearing, the creation of appropriate conditions for which each child would feel significant, unique not only for himself or herself, but also for others. The United Nations Declaration on the Promotion among Youth of the Ideals of Peace, Mutual Respect and Understanding between Peoples lays the foundations for the value-based attitude towards a human being, in particular young people, who suffer many trials, in the form of wars, migrations, etc. Based on the fact that it is young people who are the engine of progress, change and transformation in any society much attention is paid to its upbringing. The scientific research shows that the value attitude towards another person is an important characteristic of the moral sphere of the individual and is most confirmed by humanistic ethics and morality and is the basis of domestic and international legislation, which needs close attention and development of optimal pedagogical conditions for forming the value attitude towards another person at teenagers of boarding schools, as the most impressionable category of children with a view to their socialization and full integration into society.