У статті вивчено та проаналізовано проблематику формування мотивації у студентів до секційних занять з волейболу.
Проаналізовано сучасний стан навчально-тренувального процесу студентів-волейболістів. Виявлено, що мотивація випливає із особистісних потреб і бажань, є емоційно та естетично забарвленим, виконує функцію мотиву діяльності, наслідок якої пов’язаний із прагненням самореалізації та самоствердження.
В статье изучены и проанализированы проблематику формирования мотивации у студентов к секционных занятий по волейболу. В статье проанализированы современное состояние учебно-тренировочного процесса студентов-волейболистов. Раскрыто, что мотивация вытекает из личных потребностей и желаний, является эмоционально и эстетически окрашенным, выполняет функцию мотива деятельности, вследствие которого связан со стремлением самореализации и самоутверждения.
In the article the problems of forming motivation of students to section volleyball lessons are studied and analyzed. The article analyzes the current state of volleyball students' educational and training process. It is revealed that motivation stems from personal needs and desires, is emotionally and aesthetically colored, fulfills the function of motive of activity, the consequence of which is connected with the desire for self-realization and self-affirmation. Today, the question of forming students' motivation to exercise is quite relevant. As motivation is a psychological indicator of a person to a certain activity, it is necessary not only to find new methods of psychological training, but also to deepen knowledge about already existing ones. The motivational structure of students is dominated by motives that favor exercise in order to promote health with a low focus on professional achievement. An advantage in the minds of students about the need for physical education is combined with low mobility during leisure activities and poor self-organization of their daily routine.