Internet aphorisms are considered as unique phenomena of virtual communication. The definition of the Internet aphorism, which is understood as a kind of small-format text that is characteristic of modern media. It is focused on the distinction between aphorisms and online aphorisms. It is specified that the distinctive features of the Internet aphorism are due to their interrelation with the cultural and value spheres of a man, and, as a consequence, its national marking, speed and quantity of its appearance, which indicates both the temporary nature of this genre form and the dynamic of its life cycle. It is commented on the question of the authorship of these entities, which is in opposition to author specified – author unknown. It has been found that aphorism on the Internet is created without a linguistic context, but always functions as part of cultural, social and individual contexts. Internet aphorism, which is created, perceived and widespread by people, reflects their views and mentality, and can be regarded as an expression of that part of the philosophical system that is always bound to the individual value system of man. The Internet aphorism is a polycode or creolised text that differs significantly from the aphorism genre. It is also suggested to consider the Internet aphorism as a simulacrum and a precedent genre. Internet aphorism as a precedent genre correlates with an aphorism in form, but its content lacks intellectual depth. At the same time, it is a simulacrum because it is built on the asymmetry between the expression plane and the content plane. In addition, the Internet aphorisms are differentiated according to its gender specificity. As a conclusion, it is stated that the Internet aphorisms are a new independent phenomenon of virtual communication with their unique characteristics and inter-genre specificity of simulacrum and precedent text.
У статті розглядаються Інтернет-афоризми як унікальні явища віртуальної комунікації. Запропоноване визначення Інтернет-афоризму, під яким розуміється вид малоформатного тексту, характерного для сучасних засобів масової інформації. Основну увагу приділено розмежуванню афоризму та Інтернет-афоризму. Установлено, що відмінні риси Інтернет-афоризму зумовлені їх взаємозв'язком з культурною та ціннісною сферами людини, і, як наслідок, його національною маркованістю, швидкістю та кількістю появи, що вказує як на тимчасовий характер цієї жанрової форми, так і на динамічність її життєвого циклу. Прокоментовано питання про авторство цих одиниць, яке лежить в опозиції “автор вказаний – автор невідомий”. Виявлено, що афоризм в Інтернеті створюється без мовного контексту, але завжди функціонує як частина культурного, соціального та індивідуального контекстів. Інтернетафоризм, який створюється, сприймається та поширюється людьми, відображає їхні погляди та менталітет, і його можна розглядати як вираження тієї частини філософської системи, яка завжди поєднується з індивідуальною ціннісною системою людини. Інтернет-афоризм є полікодовим чи креолізованим текстом, що суттєво відрізняє його від жанру афоризму. Запропоновано також розглядати Інтернет-афоризм як симулякр та прецедентний жанр. Інтернет-афоризм як прецедентний жанр співвідноситься з афоризмом за формою, але за змістом йому бракує інтелектуальної глибини. Водночас він є симулякром, оскільки побудований на асиметрії між планом виразу та планом змісту. Окрім того, диференційовано Інтернет-афоризми за гендерною специфікою. Як висновок, зазначено, що Інтернет-афоризми є новим самостійним явищем віртуальної комунікації з унікальними характеристиками та міжжанровою специфікою симулякру й прецедентного тексту.