Спортивна ходьба, відноситься до групи фізичних вправ, важливим структурним елементом яких є
необхідність постійно стимулювати вольові зусилля для боротьби з об'єктивними та суб'єктивними труднощами, що
виникають під час виконання вправ. У статті розглядається питання діагностики вольової саморегуляції в процесі
занять спортивною ходьбою. Висвітлено основні типи вольових зусиль, які проявляються під час занять фізичними
вправами. З‘ясовано рівень розвитку вольової саморегуляції студентів 18-21 років, які спеціалізуються у спортивній
ходьбі Івано-Франківського коледжу фізичного виховання Національного університету фізичного виховання і спорту
України.
Результати діагностики показали що досліджувані ще не досконало вміють керувати своїми діями, бажаннями і
станами, свідомо панувати власною поведінкою в різноманітних ситуаціях. Позаяк вони досить діяльні, працездатні, в
більшості прагнуть до виконання запланованого.
Athletic walking refers to a group of physical exercises, an important structural element of which is the
need to constantly stimulate volitional efforts to combat the objective and subjective difficulties that arise during exercises. Therefore,
the issue of the diagnosis of voluntary self-regulation in the process of sports walking is relevant.
The article outlines the main types of volitional efforts that occur during exercises, namely: volitional efforts in muscular
tension; volitional efforts to overcome fatigue and feelings of intimacy; voluntary efforts related to compliance with the regime;
volitional efforts to overcome danger and risk.
The level of development of voluntary self-regulation of students of 18-21 years old who specialize in sports walking of the
Ivano-Frankovsk Physical Education College of the National University of Physical Education and Sports of Ukraine is determined.
To assess the level of voluntary self-regulation and the development of volitional qualities, the test "Diagnosis of voluntary
self-regulation" was used, the results of which showed that the subjects are not yet fully able to manage their actions, desires and
states, consciously dominate their own behavior in various situations.
Analysis of the diagnosis of patience, as one of the volitional qualities of children, assessed according to the method of E.
P. Ilyin and Y. K. Feshchenko showed that the subjects have a low level of patience. Since they are quite active, able-bodied, most
tend to follow the planned ones.