У дослідженні прийняли участь 278 учнів початкової школи. Виявлено найсприятливіші періоди для формування
координаційних здібностей у молодших школярів, а саме: диференціювання м'язових зусиль – у хлопчиків від 8 до 10 років,
у дівчаток від 7 до 8 років (Р<0,05); відчуття рівноваги – у хлопчиків від 7 до 8, у дівчаток від 7 до 10 років (Р<0,05);
відчуття ритму - у хлопчиків від 7 до 8, у дівчаток від 7 до 9 років (Р<0,05); точність рухів - у хлопчиків від 7 до 8, у
дівчаток від 9 до 10 років (Р<0,05); просторова орієнтація – у хлопчиків від 8 до 9 років, у дівчаток від 7 до 8 років (Р<0,05).
Як у хлопчиків так і у дівчаток, сприятливим періодом для розвитку координованості рухів є вік від 7 до 8 років (Р<0,05), а
відчуття часу – від 7 до 9 років, але у дівчаток показники не достовірні.
The
study was attended by 278 elementary school students. The most favorable periods for the formation of coordinat ion abilities in
younger schoolchildren are revealed, namely: differentiation of muscular effort - in boys from 8 to 10 years, in girls from 7 to 8 years
(Р <0,05); a sense of equilibrium - in boys from 7 to 8, in girls from 7 to 10 years (P <0.05); sensation of rhythm - in boys from 7 to 8,
in girls from 7 to 9 years (P <0,05); accuracy of movements - in boys from 7 to 8, in girls from 9 to 10 years (P <0,05); spatial
orientation - in boys from 8 to 9 years, in girls from 7 to 8 years (P <0,05). Both boys and girls, the favorable period for the
development of coordination of movements is the age from 7 to 8 years (P <0,05), and the sense of time - from 7 to 9 years, but in
girls the indicators are not reliable. Successful formation first-graders‘ coordination skills conditioned taking into account features of
their physical development and principles of physical training, individualization of the process using elements of choreography,
combined with the process of formation choreographic skills with special motor training. The success of the formation of coordination
abilities in younger students, due to the peculiarities of their physical development and the principles of physical culture, the
individualization of the process of using the elements of choreography, the combination of the process of forming choreographic
skills with special motor training.