У статті сучасний танець визначено як ефективний засіб здоров‘язбереження дітей та молоді в освітньому
процесі, який дозволяє одночасно вирішувати завдання забезпечення фізичного, морально-духовного та соціального
розвитку особистості та сприяє формуванню позитивної мотивації до здорового способу життя. Розкрито характерні
особливості сучасного танцю, які сприяють формуванню навичок здоров‘язбереження підлітків. Визначено вплив
сучасного танцю на формування психічного, духовного та соціального здоров‘я.
Для діагностування рівнів сформованості психосоціального компоненту здоров‘язбереження молодших підлітків
використано тест шкільної тривожності Філіпса, мотиваційно-когнітивного компоненту здоров‘язбереження –
проведено анкетування та використано тест мотивації до успіху Т. Елерса. У роботі представлено результати
оцінювання рівнів сформованості мотиваційно-когнітивного та психосоціального компонентів здоров‘язбереження
молодших підлітків у процесі занять сучасними танцями.
The article describes modern dance as an effective means
of healthcare of children and youth in the educational process, which allows simultaneously solving the tasks of ensuring the
physical, moral, spiritual and social development of a person and contributes to the formation of positive motivation for a healthy
lifestyle. The features of contemporary dance that promote the formation of health skills of teenagers are revealed. The influence of
modern dance on the formation of mental, spiritual and social health is determined.
It gives opportunity to express individual thoughts, emotions and mood with the help of movements and provides the
formation of personal potential during dance activity. The main basic characteristics that influence on positive motivation for healthy
life is a warm friendly atmosphere that develops creativity, initiative, fantasy, self-determination; the relevance of the topic of dance
compositions, the creation of bright modern images, the matching of subjects of dance compositions to the age interests and the
hobbies of children; the emergence of television dance projects; conducting many competitions that motivates children and youth to self-development, achieving success and high results, which increases self-esteem and promotes self-confidence.
To diagnose the levels of psychosocial component of healthcare for younger teens, school anxiety test by Phillips was
used, of motivational-cognitive component of healthcare - a questionnaire was conducted and a test of motivation for the success by
T. Ehlers was used.
The article presents the results of the state of formation of the motivational-cognitive and psychosocial components of
younger teens‘ healthcare in the process of contemporary dance study.