У статті наведено характеристику загального стану фізичного і психічного здоров‘я населення. Розглянуто
основні проблеми сучасної системи вищої освіти щодо професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання і
туризму та можливості її покращення. Наведено організаційно-педагогічні умови формування готовності студентів
означених спеціальностей до їх майбутньої професійної діяльності, таких як: орієнтація змісту педагогічної освіти на
формування готовності студентів до анімаційної діяльності; спрямування практичної підготовки майбутніх фахівців на
розвиток умінь з проектування та організації анімаційних заходів; формування цілісного уявлення студентів про
сутність анімаційної діяльності шляхом їх залучення до розвивального анімаційного освітнього середовища. Здійснено
аналіз поглядів видатних наукових діячів щодо визначення понять "освітнє середовище" та "анімаційна діяльність", а
також визначено вплив залучення студентів до розвивального анімаційно-освітнього середовища на рівень їх
професійної підготовки.
The article describes the general
state of physical and mental health of the population. The main problems of the modern system of higher education concerning the
professional training of future specialists of physical education and tourism and possibilities of its improvement are considered. The
organizational and pedagogical conditions of formation of readiness of students of the mentioned specialties for their future
professional activity, such as: orientation of the content of pedagogical education to the formation of students' readiness for
animation activities, through the introduction of professional courses in the training of students of modular special courses, which
include lectures, practical and seminars classes, materials for independent work of students, as well as implementation of a separate
special course; direction of practical training of future specialists for the development of skills in the design and organization of
animation activities; formation of a holistic representation of students about the essence of animation activity by their involvement in
a developing animation educational environment, which involves the participation of students in group work with: the organization of
animation activities in higher education in relation to the moral-spiritual, patriotic and aesthetic education of students of different
fields of training; organization of city holidays; promoting healthy lifestyles and preventing socially dangerous diseases among
student youth; development of creative abilities of future teachers of physical culture, as well as their participation in various thematic
master classes on the latest animation technology. The author analyzes the views of the outstanding scientists on the definit ion of
the concepts "educational environment" and "animation activity", as well as the influence of the involvement of students in the
development of animation and educational environment on the level of their professional training.