Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Інноваційні освітні технології в системі професійної підготовки фізичних терапевтів, ерготерапевтів

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Кукса, Н. В.
dc.contributor.author Лянной, Ю. О.
dc.date.accessioned 2020-01-14T12:00:53Z
dc.date.available 2020-01-14T12:00:53Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Кукса, Н. В. Інноваційні освітні технології в системі професійної підготовки фізичних терапевтів, ерготерапевтів / Н. В. Кукса, Ю. О. Лянной // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. - Вип. 3К (110). - С. 311-314. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/26840
dc.description.abstract У статті обґрунтовано доцільність, можливості та переваги використання окремих інноваційних освітніх технологій в системі професійної підготовки майбутніх фізичних терапевтів, ерготерапевтів. Розглянуто зміст і сутність поняття «інноваційні освітні технології». Представлено результати анкетування викладачів закладів вищої освіти України щодо переваг у використанні інноваційних освітніх технологій та методів, зокрема інтерактивних методів навчання, в процесі підготовки фахівців з фізичної терапії, ерготерапії. Висвітлено переваги та окремі аспекти реалізації інноваційних освітніх технологій таких, як технологій проектного і проблемного навчання, інтерактивних технологій навчання, в процесі професійної підготовки майбутніх фізичних терапевтів, ерготерапевтів. ua
dc.description.abstract В статье обоснована целесообразность, возможности и преимущества использования отдельных инновационных образовательных технологий в системе профессиональной подготовки будущих физических терапевтов, эрготерапевтов. Рассмотрены содержание и сущность понятия «инновационные образовательные технологии». Представлены результаты анкетирования преподавателей высших учебных заведений Украины относительно преимуществ в использовании инновационных образовательных технологий и методов, в частности интерактивных методов обучения, в процессе подготовки специалистов по физической терапии, эрготерапии. Освещены преимущества и отдельные аспекты реализации инновационных образовательных технологий таких, как технологий проектного и проблемного обучения, интерактивных технологий обучения, в процессе профессиональной подготовки будущих физических терапевтов, эрготерапевтов. ua
dc.description.abstract The article substantiates the expediency, possibilities and advantages of using individual innovative educational technologies in the system of professional training of future physical therapists, occupational therapists. The content and essence of the concept of "innovative educational technologies" are considered. The basis of the innovative educational technology is the idea of forming the necessary competencies of future specialists with an orientation towards their potential capabilities and individual independence, which will enable them to quickly and efficiently respond to the introduction of innovations in the future, independently find creative ways to solve professional problems and, thus, adapt to modern changing conditions for future work. Innovative educational technologies involve the design of the educational process through the introduction of original, new forms, methods and means of education. The essence of innovative educational technologies lies in the implementation of three interrelated and interacting components: 1) modern (innovative) content, which is logically structured, provides for the wide use of multimedia materials and modern communication tools, aimed at developing competencies that meet modern requirements for the training of future professionals; 2) modern (innovative) learning methods - active and interactive methods for the formation of competences that involve the active involvement of students in the educational process, provide sustainable positive motivation and are aimed at developing critical thinking, creativity and abilities to creatively transform acquired knowledge and skills; 3) modern infrastructure, which organically combines technological, organizational, informational and communicative components, allowing students to effectively use the benefits of distance learning. The results of the survey of teachers of Ukrainian higher educational institutions regarding the advantages in the use of innovative educational technologies and methods, in particular interactive learning methods, in the process of training specialists in physical therapy, occupational therapy are presented. Analysis of the survey results allowed to state that the dominant number of respondents prefers information-computer technology training (use 71% of teachers surveyed) and technology of problem-based learning (use 66% of respondents). Among the interactive learning technologies discussion in the educational process using 36% of respondents; business games - 48% of respondents; trainings - 26% of teachers; interactive lectures - 35% of respondents. The advantages and certain aspects of the implementation of innovative educational technologies, such as project and problem-based learning technologies, interactive learning technologies, in the process of professional training of future physical therapists, occupational therapists are highlighted. It was noted that the introduction of innovative educational technologies was accompanied by certain difficulties, since each of the technologies has both significant advantages and disadvantages (duration of the preparatory stage, unpredictable results, etc.), the technologies require a certain professional skill of teachers. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject інноваційні освітні технології ua
dc.subject заклад вищої освіти ua
dc.subject студенти ua
dc.subject фізичний терапевт ua
dc.subject ерготерапевт ua
dc.subject професійна підготовка ua
dc.subject инновационные образовательные технологии ua
dc.subject учреждение высшего образования ua
dc.subject студенты ua
dc.subject физический терапевт ua
dc.subject эрготерапевт ua
dc.subject профессиональная подготовка ua
dc.subject innovative educational technologies ua
dc.subject higher education institution ua
dc.subject students ua
dc.subject physical therapist ua
dc.subject occupational therapist ua
dc.subject professional training ua
dc.subject.classification 378:615.8-051]:001.895 ua
dc.title Інноваційні освітні технології в системі професійної підготовки фізичних терапевтів, ерготерапевтів ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу