У статті розкрито теоретичний і здоров’яформувальний аспекти культури здоров’я учнів як особливого цілісного явища; питання побудови понятійного конструкту «формування культури здоров’я учнів». Зазначено, що переважна більшість науковців оперують цим поняттям, не намагаючись визначити його сутність на підставі комплексного підходу щодо аналізу ключових понять, які складають цей понятійний конструкт, що в повній мірі не відбиває ті основні риси, які його характеризують. Наголошено, що теоретично обгрунтована сутнісна характеристика його складових елементів і цілісне представлення його змісту в науковій літературі є доволі важливим тому, що дозволить розширити погляд не тільки вчених, педагогів і медиків, а й будь-якої людини, на здоров’яформувальні та здров’язбережувальні аспекти цього феномену й проводити цілеспрямовану просвітницьку роботу в цьому напрямку. Подано авторське визначення понятійного конструкту «формування культури здоров’я учнів», що розглядається нами як цілеспрямований педагогічний процес навчання здоровому способу життя, який здійснюється з метою передачі учням і засвоєння ними сукупності матеріальних і духовних цінностей людства, що історично склалися і творчо використовуються людиною для формування, зміцнення і збереження її фізичного, психічного та духовного здоров’я, а також збільшення тривалості життя. Схарактеризовано сутність основних понять, що складають підгрунтя для його побудови.
В статье раскрыты теоретический и здоровьеформирующий аспекты культуры здоровья учеников как особенного целостного явления; вопросы построения понятийного конструкта «формирование культуры здоровья учеников». Отмечено, что преимущественное большинство научных работников, оперируют этим понятийным конструктом, не пытаясь четко определить его содержание на основании применения комплексного подхода относительно анализа ключевых понятий его составляющих, что в полной мере не позволяет отразить те основные черты, которые этот понятийный конструкт характеризуют. Обращено внимание, что теоретически обоснованная характеристика его основних содержательных елементов и целостное представление его сути в научной литературе является довольно важным, так как позволит розширить взгляд не только ученых, педагогов и медиков, а и любого человека, на здоровьеформирующие и здоровьесохраняющие аспекты этого феномена и осуществлять целенаправленную просветительскую работу в этом направлении. Представлено авторское определение понятийного конструкта «формирование культуры здоровья учеников», рассматриваемого нами как целенаправленный педагогический процесс обучения здоровому способу жизни, осуществляемый с целью передачи ученикам и освоения ими совокупности материальных и духовных ценностей человечества, которые исторически сложились и творчески применяются человеком для формирования, укрепления и сохранения его физического, психического и духовного здоровья, а также увеличения продолжительности жизни. Дана характеристика содержания основных понятий, составляющих основу для его построения.
The article reveals the theoretical and health-forming aspects of the health culture of students as a special holistic phenomenon; questions of constructing the conceptual construct “forming a culture of pupils' health”. It is noted that the overwhelming majority of researchers work with this conceptual construct, without trying to clearly define its content based on the application of an integrated approach regarding the analysis of key concepts of its components, which does not fully reflect the main features that characterize this conceptual construct. Attention is drawn to the fact that theoretically substantiated characteristics of its main content elements and a holistic view of its essence in the scientific literature is quite important, as it allows to expand the view not only of scientists, teachers and doctors, but also of any person on the health-forming and health-preserving aspects of this phenomenon and implement targeted educational work in this direction. The author's definition of the conceptual construct “forming a culture of students’ health” is presented, which is considered as a focused pedagogical process of teaching a healthy way of life by mastering the totality of the material and spiritual values of humanity that have historically been used to form, strengthen and preserve the physical, mental and spiritual health , as well as increasing its duration of life. The characteristic of the content of the basic concepts that form the basis for its construction is given.