Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Методика навчання діловодства майбутніх педагогів професійного навчання із застосуванням цифрових технологій

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Чумаченко, Дар'я Володимирівна
dc.date.accessioned 2020-01-02T12:33:21Z
dc.date.available 2020-01-02T12:33:21Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Чумаченко, Дар'я Володимирівна. Методика навчання діловодства майбутніх педагогів професійного навчання із застосуванням цифрових технологій : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 - теорія та методика навчання (технічні дисципліни) / Чумаченко Дар'я Володимирівна ; [наук. керівник Титова Наталія Михайлівна] ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2019. - 20 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/26685
dc.description.abstract Дисертацію присвячено проблемі навчання діловодства майбутніх педагогів професійного навчання. У дисертації досліджено роль діловодства у професійній діяльності майбутніх фахівців. Вперше теоретично обґрунтовано, розроблено та апробовано методику навчання діловодства майбутніх педагогів професійного навчання із застосуванням цифрових технологій; запропоновано модель методики навчання діловодства майбутніх педагогів професійного навчання із застосуванням цифрових технологій. Результатом дослідження є авторський електронний курс «Сучасне діловодство», який дозволяє поєднувати традиційні та дистанційні форми навчання. Визначено критерії, рівні та засоби оцінювання рівня підготовки майбутніх педагогів професійного навчання з діловодства. У ході дослідження з’ясовано, що розроблена методика навчання діловодства майбутніх педагогів професійного навчання із застосуванням цифрових технологій є результативною і може бути рекомендованою до впровадження у навчальний процес закладів вищої освіти України. ua
dc.description.abstract Диссертация посвящена проблеме обучения делопроизводству будущих педагогов профессионального обучения. В диссертации исследована роль делопроизводства в профессиональной деятельности будущих специалистов. Впервые теоретически обоснована, разработана и апробирована методика обучения делопроизводству будущих педагогов профессионального обучения с применением цифровых технологий; предложена модель методики обучения делопроизводству будущих педагогов профессионального обучения с применением цифровых технологий. Результатом исследования является авторский электронный курс «Современное делопроизводство», который позволяет сочетать традиционные и дистанционные формы обучения. Определены критерии, уровни и средства оценивания уровня подготовки будущих педагогов профессионального обучения по делопроизводству. В ходе исследования установлено, что разработанная методика обучения делопроизводства будущих педагогов профессионального обучения с применением цифровых технологий является результативной и может быть рекомендованной к внедрению в учебный процесс высших учебных заведений Украины. ua
dc.description.abstract The thesis is devoted to the problem of records management teaching among professional education teachers. As a result of theoretical analysis, the content of the following basic terms are specified at the thesis: «professional education», «professional education teacher», «document», «documentation», «records management», «documents flow» and «electronic document flow». The role of records management in the main economical areas of a country has been analyzed. It has been determined that knowledge in this area increasingly often is taken into account during activities of enterprises (institutions, organizations) in various industries, and make a significant contribution to the efficiency of enterprises work. The role of electronic document management systems (in particular at professional (technical) and higher education institutions) has been emphasized. It has been found out that the main tendencies are: the switching to electronic document flow with the possible full switch to electronic document flow systems. The analysis of the existing education state of the record management teaching among professional education teachers has been made. It has been determined that the existing system of training has a number of problems, i.e. the following: the lack of an integrated approach to the problem of using the latest digital technologies in the study process; insufficient multimedia support of the educational process; Lack of time for mastering the entire range of discipline material. The actual types of electronic learning resources have been considered and it has been determined that while studying records management it is expedient to use both: the basic set of typical resources and specific means, e.g. systems of electronic document flow. It has been revealed that the use of an organized set of electronic resources integrated in the envelope of the electronic course will be more effective than their single use. The methodological model of the record management teaching among professional education teachers is developed and scientifically substantiated. The aim of this model is to create a clear and structured approach to the record management teaching and to provide the correspondence of the objectives of the discipline to the modern requirements for the specialists’ qualification. It has been determined that one of the key elements of the model should be the electronic course «Modern records management». The methodology of studying of the record management teaching of future professional education teachers with the use of digital technologies has been suggested. The methodology is based on a combination of traditional and digital learning technologies. The key elements of the developed methodology and the methods of their use for solving the described problems while teaching the discipline «Modern document flow» have been described. The methodical approaches for records management studying of future professional education teachers in the process of preparing students at the specialty 015 «Professional education (in specialization)» have been improved. An electronic course «Modern documents flow» has been developed and tested. Its main components have been detailed. Among them: the lectures abstracts with integrated hyperlinks, a set of multimedia presentations for lectures, a set of practical tasks, a test module for student grading, etc. Experimentally, the effectiveness of the developed methodology has been checked and the methodological recommendations for its implementation have been proposed. The methodology, goals and stages of the pedagogical experiment have been developed. As a result of the pedagogical experiment, it has been proved that the developed methodology has a statistically significant influence on the level of training of future professional education teachers in record management according to every of four criteria. In particular, for every of them the measured indicator has increased significantly. The reliability of the results was verified using the CramerWelch criteria. It values prove the effectiveness of the developed methodology. During the research, it was found out that the developed methodology for records management studying of future professional education teachers is effective and can be recommended for implementation into the educational process of higher education institutions in Ukraine. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавництво НПУ імені М.П.Драгоманова ua
dc.subject методика навчання діловодства ua
dc.subject педагог професійного навчання ua
dc.subject цифрові технології ua
dc.subject модель ua
dc.subject електронний курс ua
dc.subject сучасне діловодство ua
dc.subject е-документообіг ua
dc.subject документаційне забезпечення управління ua
dc.subject методика обучения делопроизводству ua
dc.subject педагог профессионального обучения ua
dc.subject цифровые технологии ua
dc.subject модель ua
dc.subject электронный курс ua
dc.subject современное делопроизводство ua
dc.subject е-документооборот ua
dc.subject документационное обеспечение управления ua
dc.subject methodology for records management teaching ua
dc.subject professionaleducation teacher ua
dc.subject digital technology ua
dc.subject model ua
dc.subject electronic course ua
dc.subject modern recordsmanagement ua
dc.subject e-document flow ua
dc.subject document support of management ua
dc.subject.classification 378.011.3-051:651]:004 ua
dc.title Методика навчання діловодства майбутніх педагогів професійного навчання із застосуванням цифрових технологій ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу