Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Організаційно-методична модель формування творчої індивідуальності майбутнього педагога-музиканта у процесі фортепіанної підготовки

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Чжоу Лянлян
dc.date.accessioned 2019-12-12T14:53:27Z
dc.date.available 2019-12-12T14:53:27Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Чжоу Лянлян. Організаційно-методична модель формування творчої індивідуальності майбутнього педагога-музиканта у процесі фортепіанної підготовки / Чжоу Лянлян // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. - Вип. 26. - С. 131-137. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/26603
dc.description.abstract Творча індивідуальність педагога-музиканта як складна структура постійно розвивається, удосконалюється або коригується. Вона є системною якістю, яка інтегрує в собі різні компоненти її функціонування. Творча індивідуальність ґрунтується на засадах екзистенційного, гуманно-естетичного, дискурсивно-інтерпретаційного, когнітивного і поліхудожнього підходів. Вона враховує спеціальні принципи мистецько-культурологічної парадигми освіти, забезпечення культурологічної та музикознавчої спрямованості навчального процесу у фортепіанному класі, передбачає інтеграцію мистецьких знань на всіх рівнях фахового навчання. і складається з інтелектуальної, мотиваційної, емоційної, вольової, предметно-практичної і екзистенційної сфер, а також саморегуляції. На основі цих особливостей розроблена організаційно-методична модель формування творчої індивідуальності педагога-музиканта у процесі фортепіанної підготовки, яка містить цільовий, змістовий, діяльнісний і результативний блоки. Упровадження цієї моделі передбачає застосування технологій творчого розвитку, які спрямовані на виявлення звукових, тембральних і темпових якостей музичних творів, можливостей їх інтерпретації у різних аудиторіях. Застосування цієї моделі на всіх етапах навчання студентів сприяє поступовому зростанню творчої індивідуальності й самостійності у власній виконавській інтерпретації музичних образів. ua
dc.description.abstract The creative individuality of teacher-musician is a complex structure that is constantly evolving, improving or adjusting. It consists of intellectual, motivational, emotional, volitional, practical-object and existential spheres, as well as the sphere of self-regulation. The generalization of the theoretical analysis of the development of creative individuality of music and pedagogical students in the piano teaching process led to the conclusion that it is characterized by next positions. A persistent and positive attitude to music, focus on innovation, which is dominated by the need for newness; search for more perfect ways of music teaching; desire for self-realization and achievement of high results in learning; understanding of their significance and the ability to make their contribution to musical pedagogy; ability to feel inspired by works of art and the desire to acquaint them with their students, mental flexibility, imagery and metaphorical thinking; ability to transcode performance interpretation verbal and vice versa. Thus, the creative individuality is a complex education, which is formed throughout the course of study in different vectors. Its effectiveness depends on appropriate pedagogical conditions. Is diagnosed through the clusters of competences as: professional-motivational, cognitive-potential, creative-emotional, reflexive-activity. These competencies are considered as the final result of the educational process. A professional motivational cluster characterized by awareness of the importance of the creative component of professional activity. The cognitive-potential cluster characterizes the degree of development of the musical-aesthetic thesaurus. The creativity-emotional cluster involves realizing itself as a creative individuality, an understanding of its creative potential in various fields of artistic and pedagogical activity. It defines the degree of detection of such professional-creative qualities as independence, initiative, mobility, risk-taking, improvisation, fantasy, emotionally expressive representations, as well as manifestation of feelings, discoveries, inventions, characterizing sensitivity to situations requiring original solutions. Using this methodical ordered model at all stages of teaching contributes to the gradual growth of creative individuality and independence in performing interpretation of musical images. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject індивідуальна підготовка ua
dc.subject креативність ua
dc.subject педагог-музикант ua
dc.subject фортепіанне навчання ua
dc.subject creativity ua
dc.subject individual training ua
dc.subject piano teaching ua
dc.subject teacher-musician ua
dc.subject.classification 378.015.31:780 ua
dc.title Організаційно-методична модель формування творчої індивідуальності майбутнього педагога-музиканта у процесі фортепіанної підготовки ua
dc.title.alternative Orderly-methodical model of creative individuality forming of upcoming teacher-musician in piano training process ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу